Xây dựng điểm đến, nâng chất lượng sản phẩm du lịch
(Baonghean) - Với tiềm năng du lịch đa dạng, phong phú nhưng thời gian qua các vùng du lịch trọng điểm của tỉnh ta như Nam Đàn - Vinh - Cửa Lò vẫn chưa khai thác hết lợi thế. Để phát huy những giá trị văn hóa phi vật thể, vật thể của 3 vùng du lịch trọng điểm này, tháng 3/2014, lãnh đạo 3 địa phương đã có buổi làm việc thống nhất chương trình phối hợp nhằm nâng cao chất lượng điểm đến, xây dựng môi trường văn hóa du lịch, thu hút ngày càng nhiều hơn khách du lịch trong nước và quốc tế.
Tiềm năng phong phú
Với 3 vùng trọng điểm du lịch chính là Cửa Lò, TP. Vinh, Nam Đàn, trong những năm qua, Nghệ An đã chú trọng tập trung đầu tư, khai thác trung tâm du lịch biển Cửa Lò. Nếu như những năm đầu thập niên 90, Cửa Lò chỉ là những làng chài bé nhỏ, nguồn sống chủ yếu là đánh bắt hải sản ven bờ, chưa có khái niệm phát triển du lịch, thì nay, Cửa Lò đường ngang, lối dọc phẳng lỳ rộng mở đón chào du khách muôn nơi. Hàng năm, riêng đầu tư cho các công trình du lịch đã lên tới nhiều tỷ đồng. Trong đó, nhiều công trình đã trở thành điểm nhấn cho du lịch Cửa Lò như: Quảng trường Bình Minh, Nhà thi đấu thị xã, đảo Song Ngư, dự án sân Golf 18 lỗ gắn với khách sạn nhà nghỉ cao cấp của Công ty CP Golf biển,… Đến với Cửa Lò, du khách tha hồ lựa chọn những tour du lịch hấp dẫn như Cửa Lò - quê Bác; Cửa Lò - sông Lam - đền Củi; Cửa Lò - Vinh - Khu di tích Kim Liên - rừng nguyên sinh Pù Mát; du thuyền vãn cảnh đảo Lan Châu - động Rùa - đảo Tiên… hay Cửa Lò - Cửa khẩu Cầu Treo - Lạc Xao; Cửa Lò - Bãi Lữ...
![]() |
Đường ven Sông Lam nối Cửa Lò - Vinh - Nam Đàn với phong cảnh hữu tình. Ảnh: Cao Đình Đông |
Rời Cửa Lò, xuôi theo đường du lịch ven sông Lam, du khách đến với Khu du lịch sinh thái Cửa Hội. Được thành lập năm 2000 trên diện tích 5 ha, nằm ẩn mình dưới rừng phi lao xanh mát với đa dạng các dịch vụ ăn uống hải sản biển, nghỉ nhà sàn, câu cá hồ nước ngọt, tắm biển..., đây là địa điểm nghỉ mát lý tưởng cho những ai muốn thoát khỏi không khí ồn ào, náo nhiệt của chốn thị thành. Từ đây, du khách có thể khám phá khu rừng ngập mặn mà người dân địa phương gọi là rừng bần. Rừng bần là điểm du lịch sinh thái, giải trí lý tưởng. Khi mùa lá rụng, du khách có thể nhìn thấy cả khoảng rừng bao la với hàng vạn con chim đậu trên những cây bần. Khi mùa ra hoa kết trái, du khách được thưởng thức vẻ đẹp thiên nhiên của hoa, quả bần chín và ngắm những đàn chim ẩn mình trong cành lá. Tuy nhiên, đến nay tiềm năng du lịch này vẫn rất cần thu hút sự đầu tư thích đáng để trong tương lai không xa, rừng bần - tràm chim Hưng Hòa trở thành điểm nhấn của du lịch ven sông Lam cùng với đền Quang Trung trên núi Dũng Quyết - nơi thờ Nguyễn Huệ - vị tướng tài ba của nghĩa quân Tây Sơn và đền thờ ông Hoàng Mười - ngôi đền cổ kính bên dòng Lam nức tiếng linh thiêng.
Vinh tourism is not only a destination on the North-South highway but also attracts domestic and international investors with its available potential. There are large cultural works worthy of the region such as Ho Chi Minh Square, Central Park, ancient citadel gate, General Museum, Soviet Museum... If you are a shopaholic, coming to Vinh you can choose items at BigC, Metro, Intimex Supermarkets... And Vinh cuisine will satisfy visitors with seasonal rustic dishes such as eel porridge, cuđơ candy, Xa Đoài oranges...
The focus of Nghe An tourism is still Nam Dan - the hometown of President Ho Chi Minh. Being the land known as "Nam Dan, the birthplace of saints", the cultural heritage value left by our ancestors on this land is quite dense: Kim Lien historical and cultural relic site; Uncle Ho's paternal and maternal homelands, the tomb of Ha Thi Hy - Uncle Ho's grandmother, the tomb of Hoang Thi Loan - his mother... This place is also the hometown of King Mai, La Son Phu Tu Nguyen Thiep, Phan Boi Chau... Along with that are famous pagodas and communal houses such as Hoanh Son communal house, Trung Can communal house, Vien Quang pagoda, Dai Tue pagoda... Every year, this land hosts many large-scale festival activities, attracting tourists from the province, the country and international visitors to visit. In the direction of tourism development, Nam Dan is focusing on attracting investment projects in Trang Den lake eco-tourism area - a project located in a complex of projects on the tourist route along National Highway 46 and Ho Chi Minh road.
Link for development
Tourism is a special industry that needs cooperation, otherwise it will be difficult to develop. Identify cooperation to improve the quality of destinations, cooperation to jointly build a cultural tourism environment typical of the 3 regions in particular, for Nghe An in general. In mid-March 2014, the leaders of the 3 districts had a meeting to agree on the main contents of cooperation in tourism development: That is to promote the potentials and strengths of tourism of the 3 regions to build sustainable destination brands, creating a spillover effect to other localities in the province. All 3 regions will select areas and points with outstanding values to focus on investing in building synchronous infrastructure. Direct relevant levels and sectors to ensure good security and order, maintain environmental sanitation and landscape, healthy cultural environment, contribute to building the image of destinations and improving the quality of local tourism products and services. At the same time, choose a suitable location in the central area of Vinh City, Nam Dan or Cua Lo Town to plan an area to introduce products (specialties of each region), encourage and create favorable conditions for businesses to participate in displaying, introducing and selling typical products of each locality.
Mr. Nguyen Manh Cuong - Deputy Director of the Department of Culture, Sports and Tourism said: The 3 regions linking together to develop to create typical tourism products is an appropriate step in the process of building product brands for Nghe An tourism. For example, when coming to Nam Dan, tourists can buy and visit typical specialties of Vinh City, Cua Lo Town and vice versa. That has contributed to promoting products for the 3 regions in the same destination. Thus, tourists will be more interested because they can freely choose our diverse and rich tourism products.
Ms. Nguyen Thi Huong - owner of Yen Huong seafood shop in block 7, Nghi Thuy, Cua Lo town - a family with a tradition of processing fish sauce and seafood for decades, is excited to know that in the coming time, the products of her family in particular, Nghi Thuy craft village in general, will be introduced at booths specializing in selling local specialties in Nam Dan - Uncle Ho's hometown and in Vinh city. Mr. Tran Anh Tuan - Deputy Head of the Department of Culture, Sports and Tourism of Cua Lo said: starting from the 2014 tourist season, Cua Lo will plan a booth specializing in selling typical specialties of the three regions of Nam Dan, Vinh city and Cua Lo town. Coming to the booth, in addition to sightseeing, choose products of Nam Dan such as Nam Nghia tamarind, soy sauce, kudzu; Vinh city has Xa Doai orange; Cua Lo has fish sauce, dried seafood such as squid, shrimp, fish, prawns ...
In addition, the booth also introduces tours and tourist routes connecting 3 regions such as Cua Lo - Ho Chi Minh Square - Kim Lien relic site; Cua Lo - Cua Hoi (tourist route along Lam River) - Kim Lien relic site... and other cultural and spiritual tours such as Cua Lo Port - Nguyen Xi Temple - Van Loc Temple - Vinh Citadel - Soviet Nghe Tinh Museum - Tomb of Mrs. Hoang Thi Loan - Kim Lien relic site - King Mai's tomb... In particular, traditional craft village products such as fish sauce, various types of shrimp paste... of Cua Lo will be selected by the town from the products of some traditional families in the craft villages. In the short term, these products will be labeled by that family. In the long term, the town will definitely implement product trademark registration for fish sauce and other products such as shrimp, dried squid, dried fish, various types of shrimp paste...
However, to promote the effectiveness of the 3 regions in linking to build destinations, it is thought that all 3 districts need to identify their strengths to complement the localities in the linking region. For example, Cua Lo must build a green - clean - beautiful marine tourism environment. Coming to Cua Lo, visitors will enjoy various types of resort tourism, swimming, entertainment, shopping specializing in seafood specialties. And coming to the city. Vinh, visitors will be able to visit and shop at supermarkets, visit streets specializing in electronics with a variety of products... Coming to Nam Dan - a countryside rich in cultural traditions, visitors will be immersed in the scenery of the countryside, which is Uncle Ho's paternal and maternal hometowns, where there are cool lotus ponds, quiet village roads shaded by star apples, green bamboo, and rice fields stretching as far as the eye can see... Visitors' souls will seem to settle in the space filled with the scent of agarwood at Kim Lien Relic Site when listening to the narration, choking back the flow of time to remember the Father of the nation. Nam Dan also attracts visitors with rustic, rural specialties such as lotus tea, kudzu, peanut candy, tamarind sauce, Nam Anh persimmons, star apples... And the melodies of the Vi Phuong Vai singing in ancient communal houses...
When all three regions have built their own typical specialties, the connection and coordination will certainly be much more effective. At that time, travel companies will also have more opportunities to introduce and promote destination products.
Thanh Thuy