Vì sao công tác giám sát, phản biện vẫn 'vướng'?
Các kiến nghị giám sát, phản biện gửi đến các cơ quan hữu quan nhiều khi không được trả lời vì thiếu cơ chế cụ thể về trách nhiệm phản hồi
Luật MTTQ Việt Nam hiện hành được Quốc hội thông qua ngày 9/6/2015 và có hiệu lực từ 1/1/2016. Luật ra đời có ý nghĩa chính trị to lớn, là cơ sở để MTTQ Việt Nam thực hiện có hiệu quả hơn trách nhiệm, quyền của mình, trong đó có nhiệm vụ giám sát và phản biện xã hội.
Công tác giám sát, phản biện xã hội của MTTQ Việt Nam có vai trò quan trọng, góp phần thực hiện dân chủ, xây dựng nhà nước của dân, do dân và vì dân. Từ trước khi có Hiến pháp 2013, hoạt động giám sát của MTTQ Việt Nam đã được quy định tại nhiều văn bản quy phạm pháp luật và dựa trên hầu hết các lĩnh vực quản lý Nhà nước, nhưng thực tế chỉ là những quy định khung, có tính nguyên tắc về vai trò giám sát của MTTQ Việt Nam mà không có quy định cụ thể về cơ chế, nhất là về phương pháp, các thức triển khai thực hiện.
Về hoạt động phản biện xã hội, Điều 9 Hiến pháp năm 2013 lần đầu tiêu chính thức ghi nhận nhiệm vụ phản biện xã hội của MTTQ Việt Nam. Đây là cơ sở pháp lý quan trọng đối với việc thực hiện trách nhiệm, quyền của hệ thống MTTQ Việt Nam.
![]() |
Ông Trần Thanh Mẫn, Phó Chủ tịch-Tổng Thư ký Ủy ban Trung ương MTTQ Việt Nam |
However, the supervision and social criticism work of the Vietnam Fatherland Front still has limitations such as unclear methods and procedures for implementation, especially coordination mechanisms. The mechanisms and sanctions on legal responsibilities of the supervised subjects, the drafters of social criticism documents and related agencies and organizations are unclear and not strong enough. The participation and involvement of local authorities are unclear.
Awareness of the Front's supervision and criticism in some places is still inadequate. Mr. Tran Thanh Man, Vice Chairman and General Secretary of the Central Committee of the Vietnam Fatherland Front, said that after 2 years of implementing the Regulations on supervision and social criticism of the Vietnam Fatherland Front and socio-political organizations and related regulations, the Fatherland Front at all levels has actively and proactively implemented social supervision and criticism activities, contributing to enhancing the position and role of the Vietnam Fatherland Front in participating in Party and government building; representing and protecting the legitimate and legal rights and interests of the people.
“The supervision and social criticism recommendations sent by the Vietnam Fatherland Front and its members to relevant agencies do not have a specific mechanism for response responsibility. Whether these agencies accept them or not, how they accept them, and to what extent, the agency sending the recommendations does not know. For that reason, despite many efforts, the supervision work of the Vietnam Fatherland Front has not been very effective and the results have not been as expected,” Mr. Tran Thanh Man emphasized.
According to Mr. Tran Thanh Man, up to now, the Law on the Vietnam Fatherland Front has dedicated 2 chapters to regulate the supervision and social criticism of the Vietnam Fatherland Front. However, in order for these regulations to be implemented in practice, it is necessary to continue to fully specify a number of articles of the law, clarifying the methods of implementing the supervision and social criticism activities of the Vietnam Fatherland Front. Therefore, it is very necessary to develop a joint resolution detailing the forms of supervision and social criticism./.
According to VOV