Causes of car engine boiling water, causing overheating
(Baonghean.vn) - There are many causes of car engine overheating. There are mild cases that car owners can easily fix with experience. However, there are also cases where if you do not understand clearly and handle and fix it yourself, it will cause serious consequences... Therefore, to have the right way to handle it, you need to understand the basic causes below to be able to protect the car engine.
- 1. Lack of coolant
Coolant in the system can leak through the connectors, the radiator cap can be damaged causing the water to evaporate or the radiator can be punctured... causing the system to not have enough water to cool the engine and causing the engine to boil.
2. Clogging the radiator
This is a very common phenomenon, caused by users not changing the coolant periodically; using substandard coolant, supplementing with regular water - causing scale formation in the cooling system.
After a period of use, dirt accumulates and sticks to the walls of the pipes on the radiator, causing blockage, poor water circulation or complete blockage.
3. Coolant pipe is punctured
![]() |
When the coolant pipe from the radiator to the engine compartment is punctured or damaged, the coolant will not circulate and the cooling process of the radiator will be ineffective, causing the engine to run hot quickly. Check the coolant pipe from the radiator and replace the broken pipe.
- 4. Radiator fan is broken
The cooling system on cars uses forced cooling method. Different from forced cooling is natural cooling, which means taking advantage of the wind force when the car is moving to cool the engine, this method is only used on motorbikes and small engines.
Trên ô tô thì vừa sử dụng nước làm mát, vừa phải dùng quạt thổi hoặc quạt hút để tản nhiệt. Nếu vì lí do nào đó khiến quạt không chạy thì hệ thống sẽ không giải nhiệt được khiến động cơ bị sôi nước và bị bó kẹt.
5. Kẹt van hằng nhiệt
![]() |
Van hằng nhiệt có tác dụng làm cho động cơ nhanh nóng để nhanh đạt tới nhiệt độ làm việc ổn định ( khoảng 80 - 95oC ) và giúp duy trì nhiệt độ động cơ luôn ổn định trong phạm vi cho phép. Khi mới nổ máy thì van đóng lại để giữ nước chỉ tuần hoàn bên trong động cơ mà không đi ra két làm động cơ mau nóng lên.
Khi động cơ có xu hướng nóng quá nhiệt độ làm việc thì van mở ra cho nước nóng trong động cơ tuần hoàn qua két nước để được làm mát rồi quay trở lại làm mát cho động cơ. Nếu van hằng nhiệt bị kẹt ở vị trí đóng thì nước không thể tuần hoàn khiến động cơ bị sô nước.
- 6. Bơm nước bị hư
Bơm nước có vai trò tuần hoàn nước làm mát từ két nước tới động cơ, giúp nước nóng trong động cơ đi ra két để làm mát, sau đó quay trở lại động cơ. Nếu bơm nước bị hư hoặc bơm yếu không bơm đủ lượng nước cũng khiến động cơ bị sôi nước.
Khi đang lái xe nếu nhận thấy kim đồng hồ báo nhiệt độ động cơ cao hơn bình thường hãy dừng xe, tắt máy để kiểm tra. Không được mở nắp két nước ngay vì áp suất trong hệ thống đang cao, nước nóng sẽ văng ra gây bỏng nặng.
Chờ cho động cơ nguội mới mở nắp két nước để kiểm tra, nếu nước trong hệ thống thiếu thì bổ sung thêm và lái xe về gara uy tín để kiểm tra rõ nguyên nhân.