Educational Technology Books Eliminate the Habit of Memorization
Memorization is a deep-rooted habit of students. As a result, after finishing the course, they return it to their teachers and do not know how to solve problems in life.
Không đi sâu vào cách đánh vần của GS Hồ Ngọc Đại, độc giả Đức Thành nhìn ra ưu điểm khác của phương pháp giáo dục này.
Tôi biết về tranh cãi đánh vần khi một người bạn chia sẻ video, trong đó cô giáo hướng dẫn học sinh đọc theo ô vuông, ô tròn, tam giác. Khi đó tôi bật thốt lên: "Ồ dạy như thế này mới đúng chứ, hóa ra là vậy".
"Hóa ra là vậy" là một sự vui mừng của tôi khi tìm ra được đáp án cho câu hỏi "Tại sao học sinh lại tư duy kém như vậy". Câu hỏi này tôi đặt ra từ lúc ngồi trên ghế nhà trường. Tôi không phải là học sinh giỏi nhất, nhưng được bạn bè hỏi bài nhiều nhất.
Tại sao? Vì tôi không hướng dẫn bạn bè gì cả, tôi chỉ lắng nghe vấn đề nằm ở đâu và đặt câu hỏi "tại sao?". Một câu hỏi tại sao hợp lý, nằm đúng vấn đề sẽ khiến bạn tôi tìm ra được đáp án. Mọi người đều rất vui vì cảm giác tự bản thân giải quyết vấn đề. Nó rất khác cảm giác đạt điểm 9-10 vì học thuộc bài. Nhưng những câu hỏi tại sao của tôi chìm nghỉm trong tâm trí bạn bè vì những áp lực phải học thuộc công thức này đến công thức khác, môn này đến môn khác.
Chắc những ai đi qua thời cấp 3 đều cảm thấy choáng ngợp với hóa hữu cơ 11, công thức lượng giác, điện, điện từ... Tôi quan sát bạn bè (và học sinh sau này) phải học thuộc công thức này đến công thức khác, tự hỏi tại sao phải học thuộc nhỉ, những công thức này đâu cần nhớ?
Tôi đi học nhưng chưa bao giờ phải học thuộc lấy một công thức nào cả. Tôi luôn chủ trương học nhớ càng ít càng tốt. Vì dụ tôi xem dấu + và dấu - là một, dấu x và dấu / là một, sin và cos là một, tang và cotang là một... Nếu tưởng tượng kiến thức phải nhớ là một trang giấy lớn thì việc của tôi là gấp nó thành 2 lần, thành 4 lần, thành 16 lần... đến mức nhỏ nhất có thể.
Tôi có những nguyên tắc để gấp kiến thức như "quy tắc phản chiếu, quy tắc đồng dạng, quy tắc dầu loang". Những quy tắc tôi gọi là tư duy, có thể áp dụng chúng cho bất kỳ môn học nào, vấn đề nào ngoài đời sống.
Tôi rất vui mừng và muốn truyền tải phương pháp này cho bạn bè và sau này là học sinh của tôi. Thoạt nhìn thì phương pháp của tôi có hiệu quả vì dễ hiểu, dễ áp dụng. Nhưng tôi nhanh chóng nhận ra một điều là học sinh không thể thoát ra thói quen học thuộc lòng. Nó như một thói quen thâm căn cố đế trong mỗi học sinh.
"After finishing school, return it to the teacher", not knowing how to analyze and solve life problems is the consequence of this method. The main reason is that no one teaches children how to think from the beginning but only teachesnó như thế này thì con cứ áp dụng thay thế vào là được. Ban đầu ít công thức nên nhiều trẻ giỏi, nhưng càng ngày càng nhiều công thức. Trẻ vẫn giữ thói quen học thuộc lòng và càng ngày càng học không nổi.
As children grow up, they become a disappointment to their parents, even though they have tried hard but they do not understand why. They think they are incompetent, while in fact, no one has guided them on how to learn, only how to imitate. Because of the pressure of achievement, many parents hastily cut off their children's development very early.
I gave up on my desire to change the education system in my country. But when I saw the teaching method video from the textbook series, I found the answer I had been looking for all along. When I saw too many superficial debates and criticisms, I wrote this article to defend the textbook series.
The first, bookVietnamese Grade 1 Educational TechnologyThe only change is the spelling. The 29 letters are written as they are read. /k/ is read as ca, /c/ is read as /cờ/... But when spelling, /k/, /c/, /q/ are all read as /cờ/. You should understand that spelling is just a method of turning speech into letters. And since it is a method, it is best to take the fastest and shortest path.
Later on, we will talk and write, but who cares how it is spelled? So, I would like to affirm that Educational Technology does not change Vietnamese in pronunciation or writing, it only changes the path from speech to writing.
Monday, the spelling in Educational Technology is scientific from less to more. For example, in the past, the word "ba" was spelled "bo a ba huyen ba". But the Educational Technology book is divided into two steps. First, children will learn to spell the horizontal bar first "ba la bo a ba", later they will spell it directly "ba huyen ba", fast and neat.
Tuesday, abstracting the letters with squares and circles is very meaningful. Children remember squares and circles much easier. In the video, many people have seen that the child remembers the sound, remembers squares and circles but does not remember the letters. Squares and circles become a bridge for children to reduce the pressure of having to learn letters right when entering first grade.
Innocent children think that "All letters can be turned into squares and circles". This is an innocent thought but it will be a bridge of thinking for children later. I have applied this thought in my knowledge folding. I like the book most in the point of thinking about this abstraction.
Grade 1 Vietnamese textbooks Educational technology uses squares, triangles, circles... to count sounds in a speech chain. |
Wednesday, when objecting or arguing, I think everyone should bring a spirit of respect. What is respect here? It means to learn carefully before giving your opinion. Don't give your opinion superficially or in a sycophantic way. Until now, many people still think that the Educational Technology book instructs children to read C/K/Q as flags.
This book series has gone through 40 years, has had errors, has had corrections, has been evaluated. The book series has been expanded to 50% of students in choice, not forced replacement. How do you choose between a book that taught you to read and write fluently and a completely different new book. The 40 years the book series has gone through its journey, and more than 800,000 students choosing to study this book is the result of recognition.
Thursday, many people oppose Educational Technology books, why does no one oppose current textbooks? Is it because we are created from it that we cannot oppose it. One of the biggest disadvantages of current textbooks is creating a habit of memorization.
The pressure of memorizing letters is too great for children, creating a huge psychological shadow of having to memorize all the problems later. Educational technology has reduced a lot of pressure by abstracting squares and circles, by spelling scientifically, by summarizing spelling.
FinalVietnamese Educational TechnologyIt's just a book. The most important thing is the guidance of teachers and parents.
Thank you, Professor Ho Ngoc Dai, and all those who have devoted themselves to this book series. It will be a long road to reform, but I believe that this book series is the starting point for progressive changes in education.
At the end of August, a video of a teacher teaching how to pronounce the letters c/k/q as /cờ/ caused a stir in public opinion because it was different from the method commonly taught to students. That spelling is according to the book.Vietnamese Grade 1 Educational TechnologyEdited by Professor Ho Ngoc Dai and published by the Ministry of Education.
Chairman of the National Council for Book AppraisalVietnamese Educational Technology- Associate Professor Bui Manh Hung said that the document is controversial, but in reality, the method of teaching spelling in it has helped students develop quite effectively the skills of reading aloud and writing correctly. Up to now, nearly 50 provinces and cities with about 800,000 first graders (accounting for nearly half of the total number of first graders) are using this book.
Professor Ho Ngoc Dai shared that the book is built on the principle of "if you want to learn something, you have to do it yourself". When applied, students will be the ones doing the work, while teachers will only assign tasks, observe, and guide methods. He is confident that the book will last forever, and that the education system he builds is correct because it has a theoretical foundation of philosophy, psychology, and is supported by educational technology.