Director of the Department of Home Affairs discusses the mechanism and principles of allocating and recruiting teachers

Plum Blossom DNUM_BIZBAZCACC 15:17

(Baonghean.vn) - The Central Government has allocated the teaching staff to Nghe An. So what are the recruitment mechanisms and principles? Nghe An Newspaper had an interview with comrade Nguyen Viet Hung - Member of the Provincial Party Executive Committee, Director of the Department of Home Affairs about some related contents.

PV:Dear comrade! Recently, the Central Government has added 2,820 public teacher positions to Nghe An for the 2022-2023 school year. Could you tell us what the basis for that addition was?

Comrade Nguyen Viet Hung:Currently, the number of teachers/class of 4 levels of education in Nghe An is lower than the maximum prescribed standards in the circulars of the Ministry of Education and Training, the Joint Circular of the Ministry of Education and Training - Ministry of Home Affairs. Specifically, for preschool education, for groups of children, on average 12.5 children are arranged with 1 teacher or 2 teachers/group of children, while Joint Circular No. 06 of the Ministry of Education and Training - Ministry of Home Affairs stipulates 1 teacher or 2.5 teachers/group of children for 10 children. Kindergarten classes study 2 sessions/day, 3-4 year old kindergartens are arranged with 1.6 teachers/class; 5 year old kindergartens are arranged with 2 teachers/class, while Circular No. 06 stipulates a maximum of 2.2 teachers/class.

Overview of the regular meeting of the Provincial People's Committee in June 2022. Photo: Pham Bang

Similarly, at the primary level, a class teaching one session a day is arranged with 1.1 teachers/class, while Circular No. 16 of the Ministry of Education and Training stipulates 1.2 teachers/class; a class teaching two sessions a day is arranged with 1.35 teachers/class, while Circular No. 16 stipulates 1.5 teachers/class. This quota allocated by the province includes teachers who are the General Managers of the Ho Chi Minh Young Pioneers Team, and if the teachers who are the General Managers of the Team are excluded, the ratio is only 1.05 teachers/class teaching one session a day and 1.3 teachers/class teaching two sessions a day. At the secondary level, the province arranges 1.9 teachers/class (including teachers who are the General Managers of the Ho Chi Minh Young Pioneers Team) and at the high school level, it arranges 2.25 teachers/class (including teachers working for the Youth Union).

Based on that reality, the Department of Home Affairs and the Department of Education and Training have coordinated to review and advise the Provincial People's Committee to propose the Central Government to supplement the staff for the Nghe An Education sector with a total of 7,814 people. On July 18, 2022, the Central Executive Committee of the Party issued Decision No. 72-QD/TW, after which the Ministry of Home Affairs issued Official Dispatch No. 3887 onsupplement public teacher staffThe 2022-2023 school year for Nghe An province is 2,820 people.

Đoàn công tác kiểm tra công tác chuẩn bị năm học mới tại thành phố Vinh. Ảnh tư liệu: Mỹ Hà

PV:Vấn đề được dư luận quan tâm nhất hiện nay là cơ chế, nguyên tắc phân bổ số biên chế được Trung ương bổ sung như thế nào để đảm bảo minh bạch và công bằng?

Comrade Nguyen Viet Hung:Việc thiếu giáo viên ở các bậc học đang làm ảnh hưởng đến chất lượng giáo dục và việc thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông 2018, tạo áp lực lao động lên đội ngũ giáo viên, làm hạn chế sự sáng tạo của nhà giáo. Bởi vậy, sau khi có Quyết định số 72 của Ban Chấp hành Trung ương Đảng và Công văn số 3887 của Bộ Nội vụ, với tinh thần khẩn trương để phân bổ, tuyển dụng biên chế giáo viên, Ban Thường vụ Tỉnh ủy đã có cuộc họp cho ý kiến và UBND tỉnh xây dựng tờ trình trình HĐND tỉnh ban hành Nghị quyết về phê duyệt bổ sung biên chế giáo viên công lập năm học 2022 - 2023 và điều chỉnh tổng biên chế viên chức trong các đơn vị sự nghiệp công lập, tổ chức Hội năm 2022, năm 2023, được thông qua tại Kỳ họp thứ 9, khóa XVIIII, nhiệm kỳ 2021 - 2026, tổ chức vào ngày 12/10/2022.

Liên quan đến việc tuyển dụng biên chế giáo viên trong tổng 2.820 người được Trung ương bổ sung, vấn đề được dư luận quan tâm cũng chính là điều được Ban Thường vụ Tỉnh ủy, Thường trực HĐND và UBND tỉnh chỉ đạo phải đảm bảo khoa học, công khai, minh bạch, công bằng, khắc phục thừa - thiếu giáo viên cục bộ ở các địa phương. Từ chỉ đạo đó, sau khi Nghị quyết HĐND tỉnh ban hành, Sở Nội vụ phối hợp chặt chẽ với Sở Giáo dục và Đào tạo tham mưu UBND tỉnh ban hành quyết định phân bổ, tuyển dụng biên chế giáo viên theo các nguyên tắc cụ thể.

The first, dựa vào đặc trưng vùng miền, thuận lợi - khó khăn (đã được xem xét, nghiên cứu kỹ khi xây dựng Nghị quyết số 23 về phê duyệt tổng số người làm việc hưởng lương từ ngân sách và lao động hợp đồng theo Nghị định số 68 của Chính phủ trong các đơn vị sự nghiệp công lập chưa tự đảm bảo chi thường xuyên và tổ chức năm 2023, ban hành ngày 14/7/2022) để phân bổ, thêm hoặc bớt phù hợp với thực tiễn, chia sẻ với những nơi, vùng có điều kiện khó khăn.

Cần phân bổ biên chế phù hợp với thực tiễn, chia sẻ với những nơi, vùng có điều kiện khó khăn. Trong ảnh: Giờ học tại Trường Tiểu học Đoọc Mạy (huyện Kỳ Sơn, Nghệ An). Ảnh tư liệu: Đức Anh

Monday, đối với từng bậc học, gồm bậc mầm non phân bổ theo nhóm trẻ và lớp mẫu giáo của từng đơn vị huyện, thành phố, thị xã, trong đó chỉ đạo của Ban Thường vụ Tỉnh ủy và UBND tỉnh là ưu tiên bố trí biên chế để tuyển dụng hết giáo viên mầm non hợp đồng theo Thông tư liên tịch số 09, ban hành ngày 11/03/2013 của Bộ Giáo dục và Đào tạo, Bộ Tài Chính, Bộ Nội vụ và Nghị định 06 của Chính phủ, ban hành ngày 05/01/2018, trên phạm vi toàn tỉnh. Trong trường hợp giáo viên mầm non 06, 09 chưa đủ điều kiện tiêu chuẩn, nhất là bằng cấp thì vẫn phân bổ biên chế cho các đơn vị có giáo viên hợp đồng để giáo viên hoàn thiện tiêu chuẩn, chứ không tuyển dụng giáo viên mới để đưa vào biên chế được bổ sung lần này. Đối với bậc tiểu học và trung học cơ sở phân bổ theo số lớp của từng huyện, thành phố, thị xã. Bậc trung học phổ thông phân bổ trên cơ sở số lượng giáo viên còn thiếu của các trường và ý kiến của Sở Giáo dục và Đào tạo đề xuất.

PV:Như vậy, công tác tuyển dụng và thời gian tuyển dụng được tiến hành như thế nào? Xin đồng chí chia sẻ cụ thể hơn vấn đề này?

Comrade Nguyen Viet Hung:Of the total 2,820 additional positions, the Central Government has specifically allocated them to 4 levels of education, including 2,164 preschool teacher positions; 498 primary school teacher positions; 142 secondary school teacher positions; and 16 high school teacher positions. For the 3 levels of primary, secondary and high school, the allocation principles are quite clear. Through understanding, the issue of most concern to the public at present is the recruitment of preschool teacher positions.

The issue that is of most public concern today is the recruitment of preschool teachers. In the photo: A lesson between teachers and students at Thanh Thuy Kindergarten (Thanh Chuong). Photo: Mai Hoa

As shared above, the direction of the Provincial Party Committee Standing Committee and the Provincial People's Committee is to recruit all contract teachers under categories 06 and 09. As of April 1, 2022, through the joint review of the Department of Home Affairs and the Department of Education and Training, the whole province has 1,777 contract teachers under this category, but by early October 2022, because localities when assigned the payroll have organized the recruitment of teachers 06, 09 into the payroll or some teachers have stopped working, so there are only 1,330 teachers left.

Thus, in the total of 2,164 preschool teacher positions added, except for the recruitment of 1,330 teachers with contract 06, 09, there are 834 positions to be recruited. Specifically, currently in some units there are teachers with district and school contracts, although the contracts are not in accordance with regulations, this team is still contributing to the Education and Training sector every day.

This is an issue that the comrades in the Standing Committee of the Provincial Party Committee and the leaders of the Provincial People's Committee are concerned about. Currently, the Department of Education and Training and the Department of Home Affairs are coordinating to build a set of criteria and a score framework for recruitment, in which priority is given to those who have contributed a lot in terms of time, those with excellent and outstanding achievements in the working process, children of families with preferential policies, etc.

Based on the set of criteria issued by the province, the roles and responsibilities of localities, first of all the responsibilities of the heads - Chairmen of People's Committees of districts, cities and towns, must research and implement public, transparent and clear recruitment; ensure recruitment is both of high quality and overcomes local surpluses and shortages.

Regarding the recruitment time, due to the budget source to ensure salary payment for this team when recruited into the payroll, the Department of Home Affairs is currently continuing to coordinate with the Department of Finance to develop a submission to the Ministry of Finance to allocate the budget to pay salaries for 2,820 positions that the Central Government has added to conduct recruitment and salary payment for teachers. The recruitment time will be carried out in the 2022-2023 school year at all 4 levels.

PV:Thank you comrade!

Plum Blossom