7 items that need regular maintenance on scooters

Ngoc Anh DNUM_AJZBBZCABI 16:34

(Baonghean.vn) - Scooters have more advantages than regular motorbikes, but also have a more complex structure, so they need to be carefully maintained... Below are the items that need to be periodically maintained to help keep scooters in the best operating condition.

1. Change engine oil: about 1,000 - 1,500 km/time

Lượng dầu máy sẽ hao mòn theo thời gian hoặc lẫn tạp chất làm giảm khả năng bôi trơn. Vì vậy, nên thay dầu theo đúng tiêu chuẩn được khuyến nghị bởi hãng xe (thông thường khoảng 1.000 - 1.500 km/lần)... Trong điều kiện vận hành nóng, bụi, đường nhiều đèo dốc hay xe liên tục tải nặng, nên thay sớm hơn. Ngoài ra, nên thay nhớt máy ngay lập tức sau khi xe bị ngập nước.
The amount of engine oil will wear out over time or become contaminated, reducing its lubricating ability. Therefore, the oil should be changed according to the standards recommended by the car manufacturer (usually about 1,000 - 1,500 km/time)... In hot, dusty operating conditions, on steep slopes or under heavy loads, it should be changed sooner. In addition, the engine oil should be changed immediately after the car is flooded.

2. Gear oil: about 6,000 - 8,000 km/time

Dầu láp cũng như dầu máy, hao mòn và bị bẩn theo thời gian, khiến láp khô, rơ, hú, giảm hiệu quả của hệ thống truyền động. Nặng hơn có thể dẫn tới tình trạng vỡ láp, mất truyền động. Dầu láp ít hao mòn hơn dầu máy do ở một khu vực tương đối kín. Tuy nhiên, người dùng cũng nên lưu ý thay dầu láp sau 3 - 5 lần thay dầu máy để đảm bảo điều kiện hoạt động của bộ phận này. Sau khi xe bị ngập nước, cũng nên thay dầu láp ngay lập tức.
Axle oil, like engine oil, wears out and gets dirty over time, causing the axle to dry out, loosen, and howl, reducing the efficiency of the transmission system. More seriously, it can lead to a broken axle and loss of transmission. Axle oil wears out less than engine oil because it is in a relatively closed area. However, users should also note to change the axle oil after 3-5 times of changing the engine oil to ensure the operating conditions of this part. After the vehicle is flooded, the axle oil should also be changed immediately.

3. Change brake fluid and brake pads: every 15,000 - 20,000 km

Má phanh là bộ phận chuyển động năng thành nhiệt năng, giúp xe giảm tốc, và sẽ mòn theo thời gian. Má phanh quá mòn còn gây hiện tượng vênh đĩa phanh, làm hệ thống phanh mất hiệu quả ngay cả khi đã thay má mới...Dầu phanh trong quá trình phanh cũng sẽ tăng nhiệt độ, bốc hơi qua các khe hở do hệ thống ống dẫn bị giãn nở. Dầu phanh cũng bị nhiễm tạp chất, có cặn dẫn tới hiện tượng mất phanh hoặc phanh không trơn tru.
Brake pads are the part that converts kinetic energy into heat energy, helping the vehicle to slow down, and will wear out over time. Overly worn brake pads can also cause the brake disc to warp, making the braking system ineffective even after replacing new pads... Brake fluid will also increase in temperature during braking, evaporating through gaps due to the expansion of the pipe system. Brake fluid is also contaminated with impurities, with residue leading to brake failure or uneven braking.

4. Air filter: about 10,000 km/time

Lọc gió có nhiệm vụ lọc không khí, đưa luồng không khí sạch vào trộn cùng nhiên liệu trước khi đốt cháy. Lọc gió quá bẩn khiến hỗn hợp nhiên liệu
The air filter has the function of filtering the air, bringing clean air into the fuel mixture before combustion. If the air filter is too dirty, the fuel mixture will be "hungry" for air, the vehicle will run weakly, and will not burn all the fuel... Depending on the type of air filter, the user can clean or replace it. Most scooters use oil-impregnated air filters, so they can only be replaced, not cleaned. In dusty road conditions, the air filter should be checked before the 10,000 km mark.

5. Coolant: about 10,000 km/time

This is also an important fluid for the vehicle. Losing too much coolant causes the vehicle to overheat quickly, run sluggishly and, worst of all, can cause the engine block to crack. According to the manufacturer's recommendations,nCoolant should be changed about every 10,000 km... Coolant should also be checked periodically, especially after long trips, steep passes or heavy loads.

6. Belt: about 10,000 km/time

Dây cu-roa là bộ phận truyền động chính của xe, thường xuyên phải chịu lực căng lớn và ở trong môi trường nhiệt độ cao, bụi bẩn. Dây cu-roa sẽ mòn dần theo thời gian, dẫn tới tình trạng máy gào, xe ì, nóng máy. Để dây quá mòn sẽ dẫn tới tình trạng đứt dây, mất truyền động. Các nhà sản xuất đưa ra khuyến cáo nên thay; kiểm tra thường xuyên và thay thế ngay khi dây có dấu hiệu nứt.
The belt is the main transmission part of the vehicle, often subjected to great tension and in high temperature and dusty environments. The belt will gradually wear out over time, leading to the engine screaming, the vehicle being sluggish, and the engine overheating. If the belt is too worn, it will lead to the belt breaking and loss of transmission. Manufacturers recommend replacing it; check it regularly and replace it immediately when the belt shows signs of cracking.

7. Spark plug: about 10,000 - 12,000 km/time

Bugi là bộ phận đánh lửa, giúp đốt cháy nhiên liệu, sinh công suất cho xe. Đầu cực của bugi sẽ hao hòm theo thời gian, gây hiện tượng đánh lửa không đều, tốn nhiêu liệu, động cơ
Spark plugs are the ignition part, helping to burn fuel, generating power for the vehicle. The spark plug terminals will wear out over time, causing uneven ignition, wasting fuel, and the engine "losing power". In addition, there are many other factors that make spark plugs ineffective such as fuel soot, wetness, unburned fuel... In fact, spark plugs are quite durable parts, can operate for tens of thousands of kilometers before "dying" completely. But you should check and replace them periodically, so that the vehicle operates most stably.

According to Synthesis
Copy Link

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
7 items that need regular maintenance on scooters
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO