8 misconceptions about car maintenance and use

Ngoc Anh DNUM_ABZACZCABJ 11:24

(Baonghean.vn) - There are many things related to cars, so there are often misconceptions that people think are true when using cars, especially word of mouth experiences without clear scientific proof.

1. Over inflated tires make the car go smoothly. Under inflated tires make the brakes wear out.

Đây là quan niệm khá phổ biến được cánh tài xế già bảo ban lớp trẻ. Tuy nhiên trong thực tế,khi bánh xe được bơm quá căng sẽ làm mất tác dụng giảm chấn của bánh xe, giảm hiệu quả phanh đi khá nhiều. Còn nếu bánh xe non hơi sẽ làm mất ổn định trong việc điều khiển xe, hiệu quả phanh cũng không tăng lên. Ngoài ra, việc bơm bánh xe không đúng với thông số chuẩn của nhà sản xuất đưa ra rất có thể làm giảm tuổi thọ của vỏ xe, gây nổ và nguy hiểm trong quá trình sử dụng xe trên đường.

This is a fairly common concept that old drivers advise young people. However, in reality, when the tire is inflated too much, it will lose the shock absorption effect of the wheel, reducing the braking efficiency significantly. If the tire is under-inflated, it will cause instability in vehicle control, and braking efficiency will not increase. In addition, inflating the tire not according to the manufacturer's standard parameters can reduce the tire's lifespan, cause explosions and be dangerous when using the vehicle on the road.

2. The wider the wheel, the better the grip.

Chưa chắc, hiện nay các dòng xe thể thao hay có bộ mâm to (17, 18 inch) và lốp mỏng -  nhưng không phải như vậy là xe đạt hiệu quả bám đường tốt nhất. Yếu tố bám đường là lực ma sát tạo ra của lốp xe với mặt đường chủ yếu phụ thuộc vào khối lượng xe, chất lượng cao su lốp, kết cấu khung gầm. Do đó việc dùng loại lốp nào, diện tích tiếp xúc ra sao đều được tính toán kỹ lưỡng tùy theo các nhà sản xuất... Việc tự ý thay bánh xe to và mỏng sẽ dẫn đến những hệ lụy như xóc, ồn xe, nhanh mòn lốp, giảm tuổi thọ các chi tiết chịu lực.

Not sure, nowadays sports cars often have large rims (17, 18 inches) and thin tires - but that does not mean the car has the best road grip. The road grip factor is the friction force created by the tire with the road surface, which mainly depends on the vehicle's mass, the quality of the tire rubber, and the chassis structure. Therefore, the type of tire used and the contact area are carefully calculated depending on the manufacturer... Arbitrarily changing to large and thin wheels will lead to consequences such as shaking, vehicle noise, rapid tire wear, and reduced life of load-bearing parts.

3. ABS, EBD brakes… are guardian angels

Phanh ABS có nhiệm vụ làm cho những cú phanh gấp của chúng ta trở nên nhẹ nhàng và an toàn hơn rất nhiều. Điều đó đúng nhưng mà là đúng khi bạn hiểu rõ được chức năng của nó. Tức là bạn phải hiểu rằngABS, EBD sẽ hỗ trợ rất nhiều nhưng không phải là tất cả ! Việc lái xe cẩn thận, lường trước mọi tình huống mới chính là thiên thần hộ mạng của bạn. Lái xe cẩu thả, chạy nhanh phanh gấp, vào cua tốc độ cao, non kinh nghiệm... sẽ rất nguy hiểm dù xe có ABS, EBD hay không.

ABS brakes have the task of making our sudden braking much smoother and safer. That is true but only when you understand its function. That is, you must understand that ABS, EBD will support a lot but not everything! Driving carefully, anticipating every situation is your guardian angel. Careless driving, speeding, sudden braking, high-speed cornering, lack of experience... will be very dangerous whether the car has ABS, EBD or not.

4. All oil is oil

Đây là quan niệm chưa đúng; suy nghĩ này rất nguy hiểm bởi trong xe có rất nhiều thiết bị cần dầu bôi trơn để truyền áp suất, làm mát... Mỗi thiết bị đều có các loại dầu bôi trơn phù hợp như dầu phanh, dầu động cơ, dầu hộp số... Trong thành phần của các loại dầu cũng có các thông số và phẩm cấp riêng, việc dùng lẫn lộn là rất nguy hiểm hoặc chí ít là làm hỏng hay giảm tuổi thọ xe. Bên cạnh đó xe mới thì sẽ dùng loại nhớt lỏng hơn xe đã đi được nhiều cây số. Vì thế  nên tìm hiểu kỹ vấn đề này để tránh trường hợp tiền mất tật mang.

This is an incorrect concept; this thinking is very dangerous because in a car there are many devices that need lubricating oil to transmit pressure, cool... Each device has suitable lubricating oils such as brake oil, engine oil, gearbox oil... The composition of the oils also has its own parameters and grades, using them mixed together is very dangerous or at least will damage or reduce the life of the car. Besides, new cars will use thinner oil than cars that have traveled many kilometers. Therefore, you should carefully study this issue to avoid losing money and getting sick.

5. "Squeezing" low gears will damage the engine more than "forcing" gears.

Thông thường khi chạy xe số sàn ở số thấp (vòng tua máy cao) gây cảm giác gầm rú khiến nhiều người lo lắng cho động cơ; nếu chạy số cao ở tốc độ thấp lại không thấy tiếng máy gằn. Do đó, theo thói quen nhiều người “gia tăng” việc chạy số cao ở bất kỳ tốc độ nào (hay còn gọi là lười về số) - Đây là quan niệm sai lầm, gây giảm thọ động cơ nghiêm trọng. Vì việc đặt tải trọng lớn lên động cơ trong khi số vòng quay thấp (bơm dầu tạo áp lực kém) có thể phá hủy màng dầu bôi trơn, mòn các chi tiết trượt... Hãy chọn bước số phù hợp theo tốc độ và tải trọng của xe nếu bạn muốn điều tốt nhất cho xe của mình.

Normally, when driving a manual transmission vehicle at low gear (high rpm), it causes a roaring feeling, making many people worry about the engine; if running at high gear at low speed, the engine does not roar. Therefore, out of habit, many people "increase" the running of high gear at any speed (also known as lazy shifting) - This is a misconception, causing serious reduction in engine life. Because putting a large load on the engine while the rpm is low (the oil pump creates poor pressure) can destroy the lubricating oil film, wear sliding parts... Choose the appropriate gear step according to the speed and load of the vehicle if you want the best for your vehicle.

6. Manual transmission makes automatic transmission cars better at climbing hills

In automatic transmission vehicles, using L or 1st gear will be stronger to climb the slope than D gear is a common thought among many drivers. In fact, whether in D or L(1), the vehicle always starts in 1st gear in the AT set, the torque on the wheels when going uphill will not change when we use D or L. The purpose of the manufacturer when creating controllable gears is to allow the driver to actively change gears when using the vehicle on special roads such as steep passes, hairpin bends, etc. At that time, the vehicle needs to keep a low gear to increase stability as well as take advantage of the braking force of the engine.

7. The car will overheat if driven for a long time.

Đây là quan niệm chỉ đúng với những xe trục trặc về hệ thống làm mát hoặc đời xe quá cũ. Nếu động cơ xe bạn thay đổi nhiệt độ theo từng điều kiện khách quan thì có nghĩa là đã đến lúc bạn nên kiểm tra tổng quát xe. Cũng chính vì vậy, đôi khi không cần lo lắng thái quá khi bạn phải dùng xe chạy ở số thấp trong một quãng đường khá dài (đèo, núi...) mà hãy tập trung vào việc điều khiển xe và chọn mức số sao cho xe chạy mạnh, chủ động tốc độ.

This concept is only true for vehicles with cooling system problems or very old vehicles. If your vehicle's engine temperature changes according to objective conditions, it means it's time for you to have a general check of the vehicle. That's why, sometimes you don't need to worry too much when you have to use the vehicle in low gear for a long distance (pass, mountain...) but focus on controlling the vehicle and choosing the gear level so that the vehicle runs strongly and proactively at speed.

8. Polish your car regularly to keep it looking new.

In fact, in addition to the base chemicals that clean and polish the car's paint, there is also a certain amount of abrasive powder in the car wax that wears down the polished paint layer. Polishing the car too many times when it is not really dull will cause the car's paint to wear out quickly, lose its protective layer and fade. Take care to clean the car with specialized car wash solutions, keep the paint shiny with gentle paint polishing solvents. Do not leave the car dirty for too long, causing the dirt to penetrate deep into the paint and lose its inherent shine.

According to Synthesis
Copy Link

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
8 misconceptions about car maintenance and use
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO