99.9% of schools in Nghe An apply the Vietnamese technology program for grade 1.
(Baonghean.vn) - Dạy tiếng Việt lớp 1 theo chương trình công nghệ không phải là một chương trình mới vì đã triển khai thí điểm từ năm 1987. Tại Nghệ An, chương trình cũng đã có gần 20 năm thực hiện và đang được nhân rộng.
Công nghệ giáo dục: “Đánh vần thì đánh, đừng đánh thầy Đại”
(Baonghean.vn) - Cách đánh vần theo SGK Tiếng Việt của GS Hồ Ngọc Đại đã được dạy trong các trường thực nghiệm bốn mươi năm nay; không nên vì một nhược điểm nhỏ mà phủ nhận những ưu trội khác của phương pháp này.
Tính đến thời điểm này, trên toàn tỉnh đã có 561/562 trường tiểu học triển khai giảng dạy tiếng Việt lớp 1 theo chương trình công nghệ. Trường duy nhất chưa thực hiện đó là Trường Tiểu học Tri Lễ 4 (Quế Phong) vì điều kiện đi lại quá khó khăn nên việc tập huấn chưa triển khai đồng bộ.
Trước đó, từ năm 2000 trở về trước, Nghệ An cũng là 1 trong 43 tỉnh đầu tiên áp dụng chương trình này, trong đó có khoảng 80% các trường trực thuộc thành phố. Thậm chí có trường thí điểm từ những năm 80.
![]() |
A Vietnamese class at Quan Hanh Primary School - Nghi Loc. Photo: My Ha |
However, in 2000, after the policy of changing textbooks, the program was interrupted because the Ministry's policy was to have only one program and one set of textbooks. The program was only piloted again in 2006, after Professor Ho Ngoc Dai had a ministerial-level topic with the content "Improving the quality of teaching Vietnamese to ethnic minority students" and the first pilot was in Lao Cai.
Also during this time, due to the situation of students "sitting in the wrong class" quite a lot and due to the requirements of the new school program VNEN, the Ministry had a policy of expanding. In particular, in Nghe An, schools implementing the new school model (VNEN) were the first to benefit.
![]() |
First grade students of Hung Dao Primary School - Hung Nguyen are excited about the technology program. Photo: My Ha |
By the 2013-2014 school year, when affirming the program's advantages, the Ministry allowed localities to "apply it voluntarily". In the first year, 100% of schools in Vinh city implemented it simultaneously. In the remaining districts, the voluntary registration rate reached about 20% and by the third year, nearly 100% of schools implemented it. During the implementation process, districts such as Ky Son and Thanh Chuong directly invited Professor Ho Ngoc Dai to directly teach and answer questions.