Decoding the 'mysterious spear' on Vietnamese fighter jets

February 1, 2017 09:07

The noses of MiG-21 and Su-22 aircraft of the Vietnam People's Air Force often have sharp "spears". Are they weapons or special equipment?

Chắc hắn với rất nhiều dân Việt Nam khi được “diện kiến” các máy bay chiến đấu hiện đại của Không quân Nhân dân Việt Nam sẽ có rất nhiều câu hỏi về các trang bị trên chiến đấu cơ. Một trong những dấu hỏi lớn thường được dân mạng nói nhiều khi xem hình MiG-21 hay Su-22 chính là “mũi thương” dài, nhọn nằm ở đầu mũi dòng máy bay tiêm kích MiG, Su. Nguồn ảnh: Airlines.net
Surely, he and many Vietnamese people, when "seeing" the modern fighter planes of the Vietnam People's Air Force, will have many questions about the equipment on the fighter planes. One of the big questions that netizens often ask when looking at pictures of the MiG-21 or Su-22 is the long, sharp "spearhead" located at the tip of the MiG and Su fighter planes. Photo source: Airlines.net
Trong ảnh, “mũi thương” dài trên đầu tiêm kích đánh chặn MiG-17 huyền thoại của KQND Việt Nam. Nguồn ảnh: Airlines.net
In the photo, the long “spearhead” on the head of the legendary MiG-17 interceptor fighter of the Vietnam People’s Air Force. Photo source: Airlines.net
“Mũi thương” xuất hiện trên đầu máy bay cường kích Su-22M. Vậy thiết bị này là một loại vũ khí hay là khí tài đặc biệt gì?
“Spearhead” appeared on the top of the Su-22M attack aircraft. So is this device a weapon or special equipment?
Thực ra, nó không phải là vũ khí đặc biệt mà là khí tài của máy bay dùng để đo tốc độ khi hoạt động. Nó thường được gọi là “ống không tốc”.
Actually, it is not a special weapon but an aircraft device used to measure speed during operation. It is often called "air speed tube".
Đây là một ống hình trụ hơi nhọn về phía đầu thu, trên thân có các lỗ thu được sắp xếp đều nhau dùng để thu nhận toàn áp và tĩnh áp của không khí trên các máy bay cận âm cũng như siêu âm đưa đến các truyền cảm biến đổi, nhằm mục đích tính toán và xử lý đưa ra các thông tin về các tham số như tốc độ, độ cao, số M (tốc độ máy bay so với tốc độ âm thanh), chênh áp… đến cho phi công và các hệ thống tự động trên máy bay. Ảnh: Máy bay tiêm kích MiG-21F-13 với ống không tốc đặt dưới mũi. Nguồn ảnh: Airlines.net
This is a cylindrical tube slightly pointed towards the receiver, on the body there are evenly arranged holes used to collect the total pressure and static pressure of the air on subsonic and supersonic aircraft, bringing it to the variable sensors, for the purpose of calculating and processing to provide information about parameters such as speed, altitude, M number (aircraft speed compared to the speed of sound), differential pressure... to the pilot and automatic systems on the aircraft. Photo: MiG-21F-13 fighter with airspeed tube placed under the nose. Photo source: Airlines.net
Theo báo Phòng không – Không quân, trong lịch sử phát triển của ngành hàng không, ống không tốc được trang bị như một bộ phận không thể thiếu trong các thiết bị của máy bay. Ban đầu, khi máy bay còn chưa được trang bị động cơ phản lực, các máy bay hầu như chỉ bay với tốc độ dưới âm. ống không tốc đơn thuần chỉ thu nhận động áp và tĩnh áp rồi cung cấp đến các truyền cảm cơ đưa lên đồng hồ các tham số về độ cao, tốc độ… Nguồn ảnh: Airlines.net
According to the Air Defense - Air Force newspaper, in the history of the development of the aviation industry, the airspeed tube was equipped as an indispensable part of the aircraft equipment. Initially, when the aircraft was not equipped with jet engines, the aircraft almost only flew at subsonic speeds. The airspeed tube simply collected dynamic and static pressure and then provided to the mechanical sensors that brought up the parameters of altitude, speed, etc. to the clock. Photo source: Airlines.net
Ngày nay các tiêm kích hiện đại được trang bị các ống không tốc với đặc tính khí động có tính toán đến sai số do sóng kích khi máy bay bay vượt âm, các thông tin về tốc độ độ cao không chỉ hiển thị lên cho phi công mà còn cung cấp cho rất nhiều các hệ thống khác trên máy bay dưới dạng tín hiệu số nhằm thực hiện các nhiệm vụ lái dẫn đường. Nguồn ảnh: Airlines.net
Nowadays, modern fighters are equipped with airspeed tubes with aerodynamic properties that take into account errors caused by shock waves when the aircraft flies above sound level. Information about speed and altitude is not only displayed to the pilot but also provided to many other systems on the aircraft in the form of digital signals to perform navigation tasks. Photo source: Airlines.net
Áp suất được thu nhận từ các lỗ được sắp xếp ở bề mặt trên và dưới của ống không tốc, tiếp nhận sự tăng giảm của áp suất đưa đến các truyền cảm dạng hộp màng. Hộp màng giãn nở và đưa tín hiệu dưới nhiều dạng như cơ (chỉ số kim đồng hồ), tương tự, và số.
Pressure is collected from holes arranged on the upper and lower surfaces of the zero-speed tube, receiving the increase and decrease of pressure and sending it to the diaphragm-type transmitters. The diaphragm expands and gives signals in various forms such as mechanical (clock index), analog, and digital.
Hiểu rõ vai trò quan trọng của nó, trên các thiết bị bay hiện nay đều được trang bị các ống không tốc dự phòng. Chúng thường được lắp đặt nơi dễ tiếp xúc với không khí mà không vướng phải vật cản nào. Nguồn ảnh: Airlines.net
Understanding its important role, current aircraft are equipped with backup airspeed tubes. They are usually installed in places that are easily exposed to the air without any obstructions. Photo source: Airlines.net
Điển hình như trên một số các loại máy bay tiêm kích, ống không tốc chính đặt ở đầu máy bay (thường là trùng với trục dọc máy bay), các ống không tốc phụ thường đặt ở gần buồng lái hoặc phần cố định của cánh. Ảnh: Màu đỏ là ống không tốc chính, màu xanh là ống không tốc phụ trên tiêm kích Su-30MK2 thuộc Trung đoàn 923 Yên Thế, Không quân Nhân dân Việt Nam. Nguồn ảnh: Airlines.net
Typically, on some types of fighter aircraft, the main airspeed tube is located at the front of the aircraft (usually coinciding with the longitudinal axis of the aircraft), the auxiliary airspeed tubes are usually located near the cockpit or the fixed part of the wing. Photo: Red is the main airspeed tube, blue is the auxiliary airspeed tube on the Su-30MK2 fighter of the 923rd Yen The Regiment, Vietnam People's Air Force. Photo source: Airlines.net

According to Kienthuc.net

RELATED NEWS

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
Decoding the 'mysterious spear' on Vietnamese fighter jets
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO