Nghe An students urgently review for 10th grade exam in anxiety

Mỹ Hà - Chu Thanh May 9, 2019 20:33

(Baonghean.vn)- Thời điểm này, giáo viên và học sinh lớp 9 ở Nghệ An đang cấp tập ôn thi vào lớp 10. Hầu hết các em đều lo lắng vì đề thi tổ hợp...

Hồ Sỹ Dũng - lớp 9A - THCS Hưng Dũng - TP Vinh

Chỉ còn hơn 1 tháng nữa là bước vào kỳ thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm học 2019 - 2020, em cảm thấy lo lắng. Như môn Ngữ văn, các năm trước đề ôn thi giới hạn chỉ trong 1 học kỳ nhưng năm nay lại giới hạn cả 2 học kỳ nên khối lượng kiến thức ôn tập nhiều hơn.

Riêng môn Lịch sử, do lượng kiến thức rộng ( lớp 6 đến lớp 9) với nhiều mốc thời gian cần nhớ cũng khiến em cảm thấy áp lực. Bên cạnh đó, em còn yếu môn Hóa học nên phải luyện tập thêm nhiều.

Để chuẩn bị cho kỳ thi, ngoài học chính ở trường, lịch học của em kín hết cả tuần, từ thứ Hai cho đến Chủ nhật với 12 buổi ôn thi cho 5 môn thi Toán, Văn, Sử, Ngoại ngữ, Hóa học. Mỗi ngày em thức dậy từ 6 giờ đi học, học thêm, làm bài tập đến khoảng 23 giờ rưỡi mới lên giường ngủ. Nhưng đến thời điểm hiện tại, em nghĩ mình mới chỉ được khoảng tầm 7/10 điểm.

Cô giáo Lê Thị Ngọc Anh - Giáo viên Tiếng Anh - THCS Hưng Dũng - TP Vinh

Đây là năm thứ hai Nghệ An áp dụng bài thi tổ hợp cho Kỳ thi tuyển sinh vào lớp 10, là một giáo viên Tiếng Anh, tôi thấy đề thi minh họa mà Sở Giáo dục và Đào tạo đưa ra năm học 2019 - 2020 không có gì thay đổi so với năm 2018 - 2019.

Theo như kết quả của các em học sinh tham gia thi tuyển sinh 2018 - 2019 thì các em đều hoàn thành tốt phần thi Tiếng Anh.

However, in my personal opinion, I think that the combined exam with 5 subjects including Math, Literature, Foreign Language, History and Chemistry is creating a burden, making students feel pressured. Of course, there will be people who think that "only 20 English multiple choice questions, 15 History multiple choice questions or 15 Chemistry multiple choice questions is not too difficult"... But it must also be understood that in order for students to do 20 English multiple choice questions, 15 History multiple choice questions or 15 Chemistry multiple choice questions, they must learn, grasp and review all the knowledge from grade 6 to grade 9. Obviously, this is a pressure, students have to study too many subjects..

For teachers, in previous years, schools spent 16 sessions reviewing for students. Since the application of the combined test for the 10th grade entrance exam, the review time has been reduced to only 8 review sessions. It is worth noting that although the number of review sessions has been reduced by half, the amount of knowledge to review has not changed. Teachers still have to review knowledge from grades 6 to 9 for students. This also puts a lot of pressure on teachers to convey complete knowledge to students in 8 sessions instead of 16 sessions as before.

Teacher Tran Thi Ha - Chemistry Teacher - Ly Nhat Quang Secondary School - Do Luong

Although it was not until early April that the Department of Education and Training announced the third subject in the Combined exam, in our school, Chemistry has been a focus since the beginning of the school year and students have not been too passive.

The Department has also announced the structure and sample test questions, and I find the questions quite close to the program. However, to do well on this test, students cannot memorize but must grasp a broad level of knowledge because Chemistry knowledge is interconnected and not independent.

I also know that many students only focus on studying after the exam is announced, but in my opinion, 2 months of study time is not enough.

To study Chemistry well, you must have a solid grasp of the knowledge, identify the properties of each group, prioritize which content to remember first, and underline each problem.

In addition, students also need to observe experiments, phenomena in nature, in life... because Chemistry theory is very close to reality. And in the sample exam, there are also many application questions.

Teacher Bang Thi Thuy Ha-History Teacher - Vice Principal of Ha Huy Tap Secondary School-Vinh city

After the Department of Education and Training issued the structure and sample test questions, we were less worried because they were close to the program and had all four levels of recognition, understanding, application and high application. In particular, compared to the textbook program, the Department has also reduced a lot of content.

For example, the World History section reduces the Western Europe section, the Science and Technology section, and the summary topic. The Vietnamese History section reduces the period from 1919 to 1930, reduces the post-August Revolution to the national resistance war, and reduces the period from 1975 to the present.

However, although the History sample test only has 15 questions, the knowledge is quite broad. For example, with the topic of the Soviet Union and Eastern Europe, the test only has 2 comprehension questions.

In order for students to do well on the test, teachers are required to build a whole system of questions that cover all the questions related to this topic, and that is quite a difficult task.

I also think this is a decisive factor in the quality of students' work. Because, with the sample test, students only need to do multiple choice questions. Therefore, if teachers can systematize all the questions, students can review carefully and identify the questions, they will do quite well on the test.

In our school, good students can do 70-80%. Weaker students can do 60% or more. After a while, if they study more carefully, their results will definitely be better.

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
Nghe An students urgently review for 10th grade exam in anxiety
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO