Russia delays delivery of Gepard, Vietnam restarts KBO-2000 frigate?

October 23, 2017 07:03

At this point, it can be affirmed that the possibility of Russia agreeing to transfer technology for Vietnam to build its third Gepard pair will not happen.

Khi Việt Nam ký với Nga hợp đồng đóng mới cặp tàu hộ vệ tên lửa Gepard 3.9 đầu tiên, đã có rất nhiều kỳ vọng rằng phía bạn sẽ đồng ý chuyển giao công nghệ để ta có thể tự thi công lớp chiến hạm tối tân này trong nước, tương tự như trường hợp Molniya 1241.8.
When Vietnam signed a contract with Russia to build the first pair of Gepard 3.9 missile frigates, there were many expectations that the other side would agree to transfer technology so that we could build this class of state-of-the-art warships domestically, similar to the case of Molniya 1241.8.
Tuy nhiên tính đến thời điểm hiện tại, sau khi cặp Gepard thứ hai đã sắp về nước đầy đủ, những thông tin công khai vào thời điểm này chỉ nhắc tới khả năng chúng ta sẽ đặt hàng cặp Gepard thứ ba với cấu hình vũ khí mạnh hơn chứ không hề có một lời nào đề cập viễn cảnh chúng sẽ được đóng trong nước.
However, up to now, after the second pair of Gepard has almost arrived in the country, the public information at this time only mentions the possibility that we will order a third pair of Gepard with a stronger weapon configuration, but there is not a single word about the prospect of them being built domestically.
Đây sẽ là một khoảng trống của ngành đóng tàu quân sự Việt Nam khi dự án Molniya đã hoàn thành, Gepard 3.9 Nga lại đóng rất chậm, trong khi nhu cầu đối với chiến hạm cỡ 2.000 tấn đang được đánh giá là rất cấp thiết. Hơn nữa là dự án SIGMA 9814 cũng đang trong trạng thái
This will be a gap in the Vietnamese military shipbuilding industry when the Molniya project has been completed, the Russian Gepard 3.9 is being built very slowly, while the need for a 2,000-ton warship is being assessed as very urgent. Furthermore, the SIGMA 9814 project is also in a "suspended" state.
Với các điều kiện như trên, để gấp rút tăng nhanh số lượng tàu tên lửa cỡ lớn liệu Việt Nam có thể cân nhắc tái khởi động dự án chế tạo tàu hộ vệ lớp KBO-2000 do Viện thiết kế phương Bắc của Nga thiết kế theo đơn đặt hàng của Việt Nam vào đầu thập niên 1990.
With the above conditions, in order to quickly increase the number of large missile ships, can Vietnam consider restarting the project to build KBO-2000 class frigates designed by Russia's Northern Design Institute under Vietnam's order in the early 1990s?
Lớp chiến hạm này có lượng giãn nước đầy tải 2.100 tấn (tương đương Gepard 3.9); chiều dài 104,8 m; chiều rộng 13,6 m. Vũ khí trang bị của tàu rất mạnh và toàn diện bao gồm 8 tên lửa chống hạm Kh-35 Uran-E, tới 24 tên lửa phòng không tầm ngắn phóng thẳng đứng 9M331 (SA-N-9 - bản hải quân của Tor-M1), 4 ngư lôi chống ngầm SET-72 cỡ 400 mm.
This class of warship has a full load displacement of 2,100 tons (equivalent to Gepard 3.9); length 104.8 m; width 13.6 m. The ship's armament is very powerful and comprehensive, including 8 Kh-35 Uran-E anti-ship missiles, up to 24 9M331 (SA-N-9 - naval version of Tor-M1) short-range vertical launch air defense missiles, 4 SET-72 400 mm anti-submarine torpedoes.
Ngoài ra tàu còn được tích hợp 1 pháo hạm A-190E cỡ 100 mm, 2 pháo phòng không cao tốc AK-630M, radar trinh sát MR-755 Fregat MA1, radar hỏa lực Garpun-Bal của tên lửa đối hạm, radar dẫn bắn tên lửa phòng không MR-360 Podkat và radar 5P-10-02E Puma kiểm soát hỏa lực pháo.
In addition, the ship is also integrated with a 100mm A-190E naval gun, 2 AK-630M high-speed anti-aircraft guns, MR-755 Fregat MA1 reconnaissance radar, Garpun-Bal anti-ship missile fire radar, MR-360 Podkat anti-aircraft missile guidance radar and 5P-10-02E Puma radar to control artillery fire.
Việc dự án KBO-2000 bị hủy bỏ theo nhiều ý kiến cho rằng chúng ta lo ngại nó sẽ gặp phải một vài lỗi kỹ thuật như
The cancellation of the KBO-2000 project, according to many opinions, is due to our concern that it will encounter some technical errors like its "brother" BPS-500, also designed by the Northern Design Institute for the Vietnam Navy.
Tuy nhiên từ thời điểm đó đến nay nền khoa học kỹ thuật đã tiến nhiều bước dài, đủ để đảm bảo con tàu sẽ hoạt động ổn định. Ngoài ra chiếc BPS-500 đã được nâng cấp toàn diện với độ tin cậy hơn nhiều so với thời kỳ đầu sử dụng.
However, since then, science and technology have made great strides, enough to ensure the ship will operate stably. In addition, the BPS-500 has been comprehensively upgraded with much more reliability than when it was first used.
Chính vì vậy, để có thể gia tăng nhanh chóng số lượng tàu mặt nước cỡ lớn, tránh phải đàm phán thêm với đối tác nước ngoài về vấn đề chuyển giao công nghệ SIGMA 9814 hay Gepard 3.9 luôn đòi hỏi mức đầu tư không hề nhỏ, Việt Nam có lẽ hãy tái khởi động chương trình KBO-2000 vốn đã được cất kỹ trong tủ từ nhiều năm qua.
Therefore, in order to rapidly increase the number of large surface ships and avoid further negotiations with foreign partners on the issue of technology transfer of SIGMA 9814 or Gepard 3.9, which always requires a large investment, Vietnam should probably restart the KBO-2000 program, which has been kept in the closet for many years.
Điều này thực sự là cần thiết đối với yêu cầu hiện đại hóa lực lượng hải quân của nước ta hiện tại, bên cạnh việc bổ sung tàu chiến mới cho biên đội tàu hiện có việc tự đóng mới KBO-2000 còn cho phép chúng ta phát triển năng lực đóng các loại tàu chiến cỡ lớn mang tính định hướng lâu dài.
This is really necessary for the current modernization requirements of our country's naval forces. Besides adding new warships to the existing fleet, self-building KBO-2000 also allows us to develop the capacity to build large-sized warships with long-term orientation.

According to Kienthuc

RELATED NEWS

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
Russia delays delivery of Gepard, Vietnam restarts KBO-2000 frigate?
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO