The hard work of a cyclo driver

September 19, 2016 15:07

(Baonghean.vn) - The cyclo profession appeared in Vietnam around the beginning of the 20th century. Until now, despite the strong development of other modern means of transport, the cyclo profession still exists in Vinh City and is the main source of income for the families of workers in this profession.

Ở thành phố Vinh, có khoảng gần 500 lao động trong nghề đạp xích lô chủ yếu tập trung ở chợ Vinh, chợ Ga, các chợ đầu mối và rải rác ở một số nơi khác.
In Vinh city, there are about 500 cyclo drivers mainly concentrated in Vinh market, Ga market, wholesale markets and scattered in some other places.
Những người đạp xích lô thường tụ tập thành một nhóm ở khu vực cố định chờ khách gọi ai thì người đó đi, trung bình mỗi ngày họ kiếm được khoảng 100.000đ.
Cyclo drivers usually gather in a group in a fixed area to wait, and go when customers call them. On average, they earn about 100,000 VND per day.
Cũng có một số người lập thành nhóm riêng và cùng làm việc với nhau, tiền công  được chia đều và việc cũng đều đặn hơn
There are also some people who form their own groups and work together, the wages are divided equally and the work is more regular.
 Ngoài ra, ở một số cửa hàng kinh doanh lớn, đều đặn thì họ thuê luôn một người đạp xe chở hàng theo tháng, và thường những người này là các thanh niên khỏe mạnh và nhanh nhẹn.
In addition, some large stores hire a person to ride a bicycle to deliver goods by the month, and these people are usually healthy and agile young men.
Những người đạp xích lô quanh chợ Vinh chủ yếu là trung niên đến cá biệt có người đã ngoài tuổi
The cyclo drivers around Vinh market are mostly middle-aged, each with 15-20 years of experience in the profession or more; some are even over 60 years old like Mr. Tran Van Nhan (Dong Vinh).
Mặc dù đang ở tuổi 64, nhưng dầm mưa dãi nắng bằng nghề đạp xích lô chở hàng đã hơn 20 năm, bác Lê Thành An nhìn như ông cụ ngoài 70 tuổi.
Although he is 64 years old, but having worked as a cyclo driver for over 20 years, Mr. Le Thanh An looks like an old man over 70 years old.
Nghề đạp xích lô chở hàng mặc dù công thấp nhưng cần người có đôi chân dẻo dai, đôi tay khỏe mạnh và đức tính chịu khó mới bám trụ được nghề.
Although the job of pedicab transporting goods is low-paying, it requires people with flexible legs, strong hands and a hard-working spirit to stick with the job.
Với giá vận chuyển rẻ, chở được lượng hàng lớn nên xích lô vẫn là lựa chọn tối ưu cho việc vận chuyển lượng lớn hàng đi ở khoảng cách gần.
With cheap shipping costs and the ability to carry large amounts of goods, cyclo is still the optimal choice for transporting large amounts of goods over short distances.

Thanh Cuong

RELATED NEWS

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
The hard work of a cyclo driver
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO