Things not to do when driving a manual transmission car

Ngoc Anh DNUM_AEZAGZCABI 14:49

(Baonghean.vn) - With a structure that requires a lot of driver intervention, some incorrect operations will affect the durability as well as safety when the vehicle is on the road. Below are 8 things you should avoid doing when driving a manual transmission vehicle.

1. Do not leave the gear in gear when stopping at a red light.

Shifting to N will be most beneficial for the vehicle when stopping at red lights or in traffic jams. Because, although the ball bearing directly connected to the clutch has a fairly long life, it is not completely durable when the driver uses the vehicle incorrectly. Shifting to N will separate the clutch from the gearbox, helping the ball bearing not to contact the springs on the clutch, which increases the life of the vehicle's transmission system.

2. Do not rest your foot on the clutch pedal

Nhiệm vụ của bàn đạp côn là ngắt ly hợp, tách hộp số khỏi động cơ để xe có thể chuyển số. Khi gác chân lên bàn đạp côn, không ít thì nhiều bạn cũng sẽ tác dụng lực, nhất là những xe có bàn đạp côn rất nhẹ. Điều này sẽ làm bố ly hợp không ăn khớp hoàn toàn với động cơ và gây ra tình trạng trượt ly hợp. Hậu quả dẫn đến hộp số sẽ không truyền tải đủ 100% công suất từ động cơ, gây tiêu hao nhiên liệu và bố ly hợp cũng sẽ nhanh chóng bị ăn mòn.
The clutch pedal's job is to disengage the clutch, separating the gearbox from the engine so that the vehicle can shift gears. When you rest your foot on the clutch pedal, you will apply more or less force, especially on vehicles with very light clutch pedals. This will cause the clutch pad to not fully engage with the engine and cause the clutch to slip. As a result, the gearbox will not transmit 100% of the engine's power, causing fuel consumption and the clutch pad will also quickly corrode.

3. Do not cut the front clutch, rear brake

Thói quen côn trước, phanh sau hay gặp nhất ở những tài mới, nhưng đôi khi cũng xuất hiện ở cả những tài già, nguyên nhân là sợ chết máy. Ở tốc độ thấp, ảnh hưởng của việc này không lớn vì quán tính của xe thấp. Nhưng nếu xe đang chạy tốc độ cao, muốn dừng mà cắt côn trước sẽ khiến phanh mất tác dụng, xe mất độ bám như trường hợp cắt côn vào cua. Xử lý chính xác trong mọi trường hợp là phanh trước, tới khi cảm thấy xe có dấu hiệu sắp
The habit of clutch first, brake later is most common in new drivers, but sometimes also appears in experienced drivers, the reason is fear of stalling. At low speeds, the impact of this is not big because the inertia of the vehicle is low. But if the vehicle is running at high speed, wanting to stop and releasing the clutch first will cause the brake to lose its effect, the vehicle will lose traction like the case of releasing the clutch when cornering. The correct solution in all cases is to brake first, until you feel the vehicle is about to "stutter", then depress the clutch to disconnect before downshifting or continuing.

4. Rest your hand on the gear lever

The mechanism of operation of a manual transmission is to depress the clutch, shift gears, release the clutch and increase the throttle, the car will slowly move. Sometimes some drivers often put one hand on the steering wheel, one hand on the gear lever to conveniently shift gears when needed, or putting one hand on the gear lever is just a habit when moving on the highway - this action directly affects the gearbox. When shifting gears, the gear lever is directly connected to the gear shifter - shaped like a fork, this gear shifter is directly connected to the synchronizer and it will "push" the synchronizer to engage with the gear, helping the car to shift gears.

5.Using the handbrake incorrectly

Phanh tay không được thiết kế để dừng xe khi đang chạy, mà chỉ giữ xe đứng yên khi đã dừng. Vì vậy, nếu xe tụt dốc mà chỉ kéo phanh tay là một sai lầm nguy hiểm. Ngược lại, nếu vô tình quên không nhả hết phanh tay (do nhả không dứt khoát), phanh sẽ bị mòn và nguy hiểm hơn là nhiệt phát sinh có thể làm sôi dầu phanh dẫn đến hậu quả là phanh mất tác dụng.
The handbrake is not designed to stop the car while it is moving, but only to keep the car stationary when it has stopped. Therefore, if the car is going downhill and only pulling the handbrake is a dangerous mistake. On the contrary, if you accidentally forget to release the handbrake completely (because you do not release it firmly), the brake will wear out and, more dangerously, the heat generated can boil the brake fluid, resulting in the brake not working properly.

6. Do not "feed the clutch" to keep the car on a slope

Khi dừng trên dốc, rất nhiều tài xế quen cách nhả côn tới điểm giữ cho xe đứng yên, và ngay cả khi đi học bằng lái, vẫn có những bạn được dạy sử dụng cách này cho bài “đề pa”. Tuy nhiên đây lại là cách làm hại hộp số nhất khi các chi tiết như bố ly hợp, bánh răng dẫn động, ổ bi sẽ phải chịu lực ma sát rất lớn để giữ cả khối lượng xe đứng yên trên dốc, trong khi phanh ở 4 bánh có thể đảm nhận trách nhiệm này một cách nhẹ nhàng.
When stopping on a slope, many drivers are used to releasing the clutch to the point where the vehicle is stationary, and even when taking driving lessons, some are still taught to use this method for the "start" exercise. However, this is the most damaging method for the gearbox as parts such as the clutch, drive gears, and bearings will have to endure a great deal of friction to keep the entire mass of the vehicle stationary on the slope, while the brakes on all four wheels can handle this responsibility easily.

7. Do not shift to N when going downhill

Về N khi đổ dốc cũng tương tự việc cắt côn khi vào cua nhưng tính chất thậm chí còn nguy hiểm hơn, bởi lẽ độ dốc khiến trọng lực tác dụng vào xe lớn, quán tính tăng nhanh. Đường dốc lại thường nằm ở địa hình đồi núi, khi liên tục quanh co, phải đánh lái nhiều. Về N tăng rủi ro hơn bao giờ hết. Trong trường hợp này cần về số thấp để hãm xe bằng phanh động cơ, theo nguyên tắc
Shifting to N when going downhill is similar to cutting the clutch when cornering, but it is even more dangerous, because the slope causes the gravity to act on the car more, increasing inertia rapidly. Steep roads are often located on mountainous terrain, when constantly winding, requiring a lot of steering. Shifting to N increases the risk more than ever. In this case, it is necessary to shift to a lower gear to brake the car using the engine brake, following the principle of "up which gear, down that gear".

8. Do not cut the clutch when cornering

Khi cắt côn, xe chỉ chạy theo quán tính mà không bị hãm bởi động cơ, do đó cảm giác xe chạy mượt mà, đánh một
When the clutch is cut, the car only runs on inertia without being braked by the engine, so the feeling of the car running smoothly, turning "in one go" when cornering, makes many drivers like it. However, this is a dangerous habit. When the car only rolls on inertia, the braking system is less effective, requiring a larger braking distance, making it difficult for the driver to control the speed if the steering wheel is too much or too little. In addition, the wheels lose traction, increasing the risk of losing control.

According to Synthesis
Copy Link

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
Things not to do when driving a manual transmission car
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO