The logistical strength of our army and people in the Dien Bien Phu Campaign

Vu Loi DNUM_AHZAFZCABI 10:30

During the Dien Bien Phu campaign, bicycles were the main mobile vehicle that helped supply thousands of tons of necessities to the front.

Theo thông tri của Ban Bí thư Trung ương Đảng (09/11/1953): “Việc vận chuyển cần phải tăng cường các thứ xe cộ, thuyền, để bớt sức dân, bất kỳ chỗ nào hễ có điều kiện dùng xe đạp, thì phải cố gắng dùng cho được. Kinh nghiệm thời gian vừa qua cho thấy rằng dùng xe đạp thồ là tốt nhất
According to the notice of the Central Party Secretariat (November 9, 1953): "Transportation needs to increase vehicles and boats to reduce the labor of the people. Wherever there are conditions to use bicycles, we must try to use them. Experience in the past has shown that using bicycles is the best." Therefore, to ensure our logistics in the Dien Bien Phu campaign, in 210 days (from November 1953 to May 1954), about 252,000 laborers and over 22,000 bicycles were mobilized to transport food and provisions for the campaign.

Do đó để đảm bảo hậu cần của ta trong chiến dịch Điện Biên Phủ, trong 210 ngày (từ tháng 11/1953 đến tháng 5/1954) khoảng 252.000 dân công cùng trên 22.000 xe đạp thồ đã được huy động chở lương thực, thực phẩm cung cấp cho chiến dịch.
The fragile bicycles made by the French were all reinforced. From the rims, inner tubes, tires, spokes... to the handlebars, handles...etc... With the aim of carrying loads 10 times heavier than those carried on foot, reducing the consumption of rice along the way for the transporter. There are bicycles that carry a record of up to 370kg, such as that of Mr. Ma Van Thang, a worker in Thanh Lau commune, Thanh Ba district, Phu Tho province.

Xe đạp thồ có thể hoạt động trên những tuyến đường mà xe ô tô không thể đi được. Chính vì vậy đã gây nên bất ngờ lớn ngoài tầm dự tính của các chỉ huy Pháp.
Bicycles could operate on routes that cars could not travel. Therefore, they caused a great surprise beyond the expectations of the French commanders.

Ngoài xe đạp thồ chủ lực, lực lượng dân công còn dùng nhiều hình thức, phương tiện vận chuyển quân nhu khác như: bè mảng, ngựa thồ, xe cút kít, xe trâu, xe quệt, 1 đội vận tải ô tô 446 xe… Tổng khối lượng cung cấp cho chiến dịch là 30.759 tấn, trong đó tiêu thụ hết 19.989 tấn.
In addition to the main bicycle pack, the militia force also used many other forms and means of transporting military supplies such as: rafts, pack horses, wheelbarrows, buffalo carts, ox carts, and a car transport team of 446 vehicles... The total volume supplied for the campaign was 30,759 tons, of which 19,989 tons were consumed.

Công binh dùng mảng vượt sông Nậm Na đưa hàng về Điện Biên Phủ. Tổng số bè mảng sử dụng trong chiến dịch là 11.800 bè.
Engineers used rafts to cross the Nam Na River to bring goods to Dien Bien Phu. The total number of rafts used in the campaign was 11,800.

Hơn 1.800 xe trâu được đưa vào mặt trận. Trong ảnh: Dân công hỏa tuyến dùng xe trâu vận chuyển vũ khí ra mặt trận.
More than 1,800 buffalo carts were sent to the front. In the photo: Firemen used buffalo carts to transport weapons to the front.

Xe cút kít do ông Trịnh Đình Bầm, dân công xã Định Liên, huyện Yên Định, tỉnh Thanh Hóa tự tay đóng phục vụ chở gạo cho chiến dịch Điện Biên Phủ. Trong ba mảnh ghép nên xe, có một mảnh được lấy từ bàn thờ cúng tổ tiên của gia đình. Số lượng xe cút kít huy động trong chiến dịch là hơn 7.000 xe.
The wheelbarrow was made by Mr. Trinh Dinh Bam, a laborer from Dinh Lien commune, Yen Dinh district, Thanh Hoa province, to transport rice for the Dien Bien Phu campaign. Of the three pieces used to make the cart, one was taken from the family's ancestral altar. The number of wheelbarrows mobilized in the campaign was more than 7,000.

Để thuận tiện cho việc vận chuyển lương thực, vũ khí, đạn dược vào trận địa, bộ đội, dân công, thanh niên xung phong đã làm mới 89km và sửa chữa, củng cố 500km đường. Nhờ đó tổng khối lượng vận chuyển trong chiến dịch Điện Biên Phủ đạt khoảng 4.450.000 tấn/km, gấp 36 lần khối lượng vận chuyển trong chiến dịch Biên Giới.
To facilitate the transportation of food, weapons, and ammunition to the battlefield, soldiers, laborers, and youth volunteers built 89km of new roads and repaired and reinforced 500km of roads. Thanks to that, the total volume of transportation in the Dien Bien Phu campaign reached about 4,450,000 tons/km, 36 times the volume of transportation in the Border campaign.

Chiến dịch Điện Biên Phủ có sự đóng góp không nhỏ của đồng bào các dân tộc Tây Bắc. Trong số 260.000 dân công phục vụ chiến dịch có gần 90.000 người là đồng bào các dân tộc ít người mà một bộ phận là đồng bào các dân tộc Tây Bắc. Đặc biệt có cụ già 70 tuổi vẫn đi dân công.
The Dien Bien Phu campaign had a significant contribution from the ethnic minorities of the Northwest. Of the 260,000 laborers serving the campaign, nearly 90,000 were ethnic minorities, a portion of whom were ethnic minorities of the Northwest. Notably, there was a 70-year-old man who was still a laborer.

Đóng góp trên 43% số gạo sử dụng tại mặt trận, hàng trăm tấn thịt, rau xanh… và khoảng 550.000 ngày công.
Contributed over 43% of rice used at the front, hundreds of tons of meat, vegetables... and about 550,000 working days.

According to vov.vn
Copy Link

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
The logistical strength of our army and people in the Dien Bien Phu Campaign
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO