Strategic transportation routes in the Vietnam War

DNUM_CGZAEZCABF 08:13

The Ho Chi Minh Trail was a strategic military transportation network that transported troops, food, and weapons from the North to the battlefields in the South. The Americans recognized it as "one of the great achievements of military engineering in the 20th century".

Ngày 19/5/1959, Binh đoàn Trường Sơn (Đoàn 559) thành lập, đánh dấu sự khởi đầu của tuyến đường Trường Sơn. Mạng lưới giao thông quân sự này chạy dọc dãy Trường Sơn, từ miền Bắc qua miền Trung, hạ Lào và Campuchia để chi viện cho Quân Giải phóng miền Nam và Quân đội Nhân dân Việt Nam. Vào những năm đầu, việc vận chuyển hàng chi viện được thực hiện bằng hình thức đi bộ, gùi thồ. Trong ảnh là các chiến sĩ của trung đoàn 70 - đơn vị đầu tiên của bộ đội Trường Sơn - đang thồ hàng trên tuyến Tây Trường Sơn tháng 9/1961.
On May 19, 1959, the Truong Son Corps (Group 559) was established, marking the beginning of the Truong Son route. This military transportation network ran along the Truong Son range, from the North through the Central region, lower Laos and Cambodia to support the Southern Liberation Army and the Vietnam People's Army. In the early years, the transportation of supplies was carried out on foot and by backpack. In the photo are soldiers of the 70th Regiment - the first unit of the Truong Son troops - carrying goods on the Western Truong Son route in September 1961.

Tuy giữ được bí mật nhưng việc vận chuyển bằng phương pháp thô sơ không đem lại hiệu quả do quãng đường vận tải dài tới 2.000 km. Sau 2 năm như vậy, việc vận tải bắt đầu chuyển sang cơ giới. Trong ảnh, đại đội 128 dân công tỉnh Thái Bình xẻ rừng, mở đường cơ giới.
Although kept secret, the primitive transportation method was ineffective due to the long distance of 2,000 km. After 2 years, the transportation began to be mechanized. In the photo, the 128th company of Thai Binh province's laborers cut through the forest to open a mechanized road.
Mạng lưới đường cơ giới dần được hình thành lẩn khuất giữa núi rừng Trường Sơn tạo điều kiện cho những đoàn xe quân sự vận chuyển lượng lớn binh lực, lương thực và vũ khí từ miền Bắc vào miền Nam. Cũng từ đây, lực lượng quân sự Mỹ ra sức đánh phá hệ thống giao thông này bằng bộ binh và không quân, đường Trường Sơn trở thành tuyến lửa - nơi diễn ra cuộc đấu gan, đấu trí ác liệt giữa hai bên.
A network of motorized roads was gradually formed hidden among the Truong Son mountains and forests, creating conditions for military convoys to transport large quantities of troops, food and weapons from the North to the South. From here, the US military tried to destroy this transportation system with infantry and air force, the Truong Son road became a line of fire - where fierce battles of courage and intelligence took place between the two sides.

Để đánh phá tuyến đường này, quân đội Mỹ lập một hệ thống máy móc điện tử, thường được gọi là hàng rào điện tử McNamara, để hướng dẫn máy bay ném bom. Ngoài ra, chất độc da cam cùng một số loại chất diệt cỏ khác được rải xuống nhiều vùng rừng trên đường Trường Sơn làm trụi lá cây, các dự án tạo mưa và các chất hóa học tạo bùn cũng được Mỹ sử dụng để phá hủy tuyến đường.
To destroy this route, the US military set up an electronic system, commonly known as the McNamara electronic fence, to guide bombers. In addition, Agent Orange and other herbicides were sprayed on many forest areas along the Truong Son road to defoliate trees, rain-making projects and mud-forming chemicals were also used by the US to destroy the route.

Bất chấp bom đạn và chất độc hóa học, những đoàn xe vẫn tiến về miền Nam. Trong ảnh là chiến sĩ của tiểu đoàn công binh 25, binh trạm 31, Bộ tư lệnh 559, đang dẫn đường cho xe quân sự tại ngã ba bắc Siêng Phan đi Xômpêng.
Despite bombs and toxic chemicals, convoys continued to advance to the South. In the photo, soldiers from the 25th Engineer Battalion, Station 31, Command 559, are leading military vehicles at the northern intersection of Sieng Phan to Sompeng.

Suốt 16 năm, chiến trường Trường Sơn hứng chịu hơn 4 triệu tấn bom mìn do không quân Mỹ trút xuống. Trên toàn tuyến đường có tới 2.500 trọng điểm đánh phá. Trong ảnh là trọng điểm ngã ba Đồng Lộc (Hà Tĩnh), đoàn xe di chuyển qua khu vực dày đặc hố bom.
Over the course of 16 years, the Truong Son battlefield suffered more than 4 million tons of bombs and mines dropped by the US Air Force. There were 2,500 key targets along the route. In the photo is the Dong Loc intersection (Ha Tinh), a convoy moving through an area filled with bomb craters.

Đảm bảo sự thông suốt của hệ thống đường Trường Sơn là các đơn vị công binh, hậu cần, y tế, bộ binh và phòng không, hoạt động trong rừng ngay dưới làn bom Mỹ. Trong ảnh là một trạm y tế, nơi các bác sĩ quân y đang điều trị cho bộ đội.
Ensuring the smooth operation of the Truong Son road system were engineering, logistics, medical, infantry and air defense units, operating in the jungle under the bombardment of American troops. Pictured is a medical station where military doctors are treating soldiers.
Các nữ thanh niên xung phong tuổi 20 trên chiến trường đường Trường Sơn. Vai trò của lực lượng thanh niên xung phong trong thời gian này thể hiện rõ hơn bao giờ hết.
20-year-old female volunteers on the Truong Son battlefield. The role of the youth volunteer force during this time was more evident than ever.

Đại tướng Võ Nguyên Giáp (giữa) và trung tướng Đồng Sỹ Nguyên (bên phải) trong chiến dịch đường 9 Nam Lào 1971 - chiến dịch đem lại quyền kiểm soát hoàn toàn trên mặt đất cho Quân đội nhân dân Việt Nam trên chiến trường Trường Sơn. Với sự phát triển của thế trận phòng ngự chủ động, bộ đội Trường Sơn ngày càng làm chủ chiến trường. Với tổng chiều dài hàng chục ngàn km trải dài trên 5 trục dọc, 21 trục ngang... các đoàn xe vận tải có thể dễ dàng xuyên dãy Trường Sơn từ Bắc vào Nam.
General Vo Nguyen Giap (middle) and Lieutenant General Dong Sy Nguyen (right) during the Route 9 Southern Laos Campaign in 1971 - the campaign that brought complete ground control to the Vietnam People's Army on the Truong Son battlefield. With the development of an active defense strategy, Truong Son troops increasingly dominated the battlefield. With a total length of tens of thousands of kilometers spread over 5 vertical axes and 21 horizontal axes... transport convoys could easily cross the Truong Son mountain range from North to South.

Cầu treo bắc qua sông Talê - đường 20, do tiểu đoàn công binh 33 xây dựng. Khi bị không quân Mỹ oanh tạc, cầu được cất giấu tại bờ sông, đến khi yên ắng lại cho dựng lại. Cây cầu tồn tại trong 6 năm, giúp hàng nghìn chuyến xe vượt sông an toàn ra mặt trận.
The suspension bridge over the Tale River - Route 20, built by the 33rd Engineer Battalion. When bombed by the US Air Force, the bridge was hidden on the riverbank, and when the war calmed down, it was rebuilt. The bridge existed for 6 years, helping thousands of vehicles safely cross the river to the front.
Đoàn xe vận tải hùng hậu của Quân đội Nhân dân Việt Nam trong chiến dịch Hồ Chí Minh 1975 trên đường Trường Sơn, chiến dịch cuối cùng thống nhất hai miền Nam - Bắc.
The mighty transport convoy of the Vietnam People's Army during the 1975 Ho Chi Minh campaign on the Truong Son road, the final campaign to unify the North and South.
On June 3, 1976, the Party and State's commendation of the Truong Son Troops' achievements stated: "From the beginning of its establishment, only carrying baskets and packs were used as the main means of transportation on small, narrow roads; from operating only seasonally, serving each campaign, the Truong Son Troops have devoted their sweat, blood, courage, intelligence and military talent to building the strategic route named after the great Uncle Ho."

According to the official history of the US National Security Agency, the Truong Son Trail is considered "one of the great achievements of military engineering in the 20th century".

Ngày nay, tuyến tây Trường Sơn (địa phận Lào) nhiều nơi đã bị bỏ hoang, một vài điểm được xây dựng trở thành di tích lịch sử. Năm 2000, đường Hồ Chí Minh, con đường xuyên Việt thứ hai sau quốc lộ 1, bắt đầu được xây dựng trên tuyến đông Trường Sơn. Chiếc xe tải ZIL157 của bộ đội Trường Sơn vận chuyển hàng hóa và bộ đội năm xưa cùng hàng nghìn tư liệu, hiện vật về con đường huyền thoại được lưu trữ trong Bảo tàng Đường Hồ Chí Minh tại Km15 - quốc lộ 6, phường Yên Nghĩa, quận Hà Đông, Hà Nội.
Today, the western Truong Son route (Laos territory) has been abandoned in many places, some places have been built to become historical relics. In 2000, the Ho Chi Minh Trail, the second cross-Vietnam route after Highway 1, began construction on the eastern Truong Son route. The ZIL157 truck of the Truong Son troops transporting goods and soldiers in the past, along with thousands of documents and artifacts about the legendary route, is stored in the Ho Chi Minh Trail Museum at Km15 - Highway 6, Yen Nghia Ward, Ha Dong District, Hanoi.

According to VnExpress

Photo: Ho Chi Minh Trail Museum

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
Strategic transportation routes in the Vietnam War
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO