7 useful things drivers should know about car airbags

Ngoc Anh DNUM_CAZADZCABI 09:21

(Baonghean.vn) - For people in an accident, the only thing that can save them is an airbag. Nowadays, airbags are mandatory safety equipment on most cars. So when do airbags deploy? Will airbags deploy without seat belts? Do airbags need maintenance... To answer the above questions, car users should learn the following useful things about airbags.

Chất liệu tạo nên túi khí cho ôtô là loại vải co giãn hoặc một vật liệu đảm bảo được khả năng thu gọn lại trong các vị trí cần thiết trên xe và dễ dàng bung ra khi cần thiết. Trong tình huống xảy ra va chạm, túi khí được bơm phồng gần như ngay lập tức với thời gian chỉ tính bằng mili giây, bảo vệ các bộ phận quan trọng trên cơ thể người trên xe. Để có phản ứng nhanh nhạy và chính xác của hệ thống bơm, một hệ thống cảm biến được sử dụng để nhận biết những yếu tố cần thiết để bung thiết bị. Do sau khi xảy ra va chạm, các bộ phận trong xe sẽ biến dạng và di chuyển, va đập lẫn nhau nên các cảm biến này đều được lập trình cẩn thận để ghi nhận lực một cách chính xác.
1. What material is the airbag made of?The material that makes up the car airbag is a stretchy fabric or a material that ensures the ability to shrink into the necessary positions in the car and easily inflate when necessary. In the event of a collision, the airbag is inflated almost immediately in just milliseconds, protecting important parts of the body of the person in the car. For the quick and accurate response of the inflation system, a sensor system is used to recognize the necessary factors to deploy the device. Because after a collision, the parts in the car will deform and move, colliding with each other, these sensors are carefully programmed to record the force accurately.

Về cơ bản, túi khí trải qua 3 giai đoạn chính kể từ khi xe gặp va chạm cho đến khi túi khí bung. Đầu tiên, hệ thống điều khiển chính (ACU) điều khiển các cảm biến va chạm, gia tốc, tốc độ và áp lực phanh,... để nhận biết mức độ ảnh hưởng. Khi con số này vượt quá giá trị quy định thì ngòi nổ trong bộ thổi mới đánh lửa. Tiếp theo, ngòi nổ sản sinh dòng điện có cường độ từ 1A đến 3A trong vòng dưới 2 mili giây để đốt chất mồi lửa và hạt tạo khí để tạo ra lượng khí lớn trong thời gian ngắn. Cuối cùng, túi khí được bơm căng để giảm tác động lực người ngồi trên xe và ngay lập tức khí đó thoát ra ở các lỗ xả phía sau.
2. How does an airbag work?Basically, the airbag goes through 3 main stages from the time the vehicle collides until the airbag deploys. First, the main control system (ACU) controls the collision, acceleration, speed and brake pressure sensors, etc. to detect the level of impact. When this number exceeds the specified value, the fuse in the blower ignites. Next, the fuse generates a current of 1A to 3A in less than 2 milliseconds to ignite the igniter and gas generator to create a large amount of gas in a short time. Finally, the airbag is inflated to reduce the impact force on the vehicle occupants and the gas is immediately released through the rear exhaust holes.


Câu trả lời là tùy trường hợp, không phải cứ đâm là túi khí bung. Có những trường hợp, xe bị va chạm dẫn tới nát đầu trước, nhưng túi khí vẫn không bung, bởi lẽ lúc này những tính toán điện tử của xe cho thấy, chỉ cần dây đai an toàn là đủ bảo vệ người trên xe, mà không cần thiết đến túi khí. Theo thứ tự phản ứng, khi xe đâm vào vật thể khác, hệ thống khung gầm, thân xe sẽ hấp thụ một phần lực (có thể làm biến dạng), giảm lực tác dụng vào cabin. Sau đó, dây đai an toàn giữ hành khách không lao về phía trước do quán tính. Quá trình phản ứng an toàn sẽ dừng lại tại đây, nếu vụ va chạm không đủ nguy hiểm đe dọa đến tính mạng người trong xe.
3. Does the airbag deploy in every collision?The answer depends on the situation, not every collision will cause the airbag to deploy. There are cases where the car is hit and the front end is crushed, but the airbag still does not deploy, because at this time the car's electronic calculations show that only the seat belt is enough to protect the people in the car, and the airbag is not necessary. In the order of reaction, when the car crashes into another object, the chassis and body system will absorb part of the force (which can deform), reducing the force applied to the cabin. Then, the seat belt keeps the passengers from falling forward due to inertia. The safety reaction process will stop here, if the collision is not dangerous enough to threaten the lives of the people in the car.


Câu trả lời dựa vào nguồn thông tin mà các cảm biến đặt phía trước, trên thân xe đưa về bộ điều khiển trung tâm ECU. Những thông tin đó là tổ hợp của nhiều yếu tố như gia tốc dừng, độ hấp thụ lực, độ biến dạng, xê dịch của các bộ phận cố định trên xe. Nếu ECU tính toán, phân tích nguồn thông tin này cho ra kết quả vụ va chạm đủ mạnh hoặc nguy hiểm đến tính mạng, túi khí sẽ bung. Việc tính toán
4. When does the airbag deploy?The answer depends on the information source that the sensors placed in front of the car body send to the central control unit ECU. That information is a combination of many factors such as stopping acceleration, force absorption, deformation, and displacement of fixed parts on the car. If the ECU calculates and analyzes this information source to determine that the collision is strong enough or life-threatening, the airbag will deploy. The calculation of "what is dangerous" depends on the perspective of each manufacturer and the characteristics of each car model.

Một tranh cãi khác là túi khí có bung không nếu không thắt dây an toàn. Câu trả lời chính xác là tùy xe của từng hãng. Hầu hết xe Nhật thiết kế hệ thống túi khí và dây an toàn độc lập nhau. Nếu ECU tính toán vụ va chạm đủ nguy hiểm để bung túi khí thì túi khí sẽ bung, không cần quan tâm tới dây an toàn có cài hay không. Một số hãng xe Đức như Volkswagen, BMW cũng thiết kế hai công nghệ này độc lập. Thậm chí với BMW, nếu người ngồi trên xe không thắt dây an toàn, túi khí bung sớm và nhạy hơn trong trường hợp va chạm xét thấy đủ nguy hiểm. Có một số hãng thiết kế theo nguyên tắc
5. Do I have to wear a seat belt for the airbag to deploy?Another controversy is whether the airbag deploys if the seat belt is not worn. The exact answer depends on the car manufacturer. Most Japanese cars design the airbag and seat belt systems independently. If the ECU calculates that the collision is dangerous enough to deploy the airbag, the airbag will deploy, regardless of whether the seat belt is fastened or not. Some German car manufacturers such as Volkswagen and BMW also design these two technologies independently. Even with BMW, if the occupant is not wearing a seat belt, the airbag deploys earlier and more sensitively in the event of a collision deemed dangerous enough. Some manufacturers design according to the principle of "airbag only deploys when seat belt is fastened" and set a warning status for the user.


Điều này không đúng. Chẳng hạn như các túi khí bên và túi khí phía trên được thiết kế để hoạt động khi xe bị đâm mạnh từ bên sườn. Khi xe bị va đập chéo hoặc trực diện ở sườn xe nhưng không ở khu vực khoang hành khách, các thiết bị này có thể không nổ. Tuy nhiên, như Mercedes, hãng xe này lại cấu trúc túi khí và dây an toàn phụ thuộc nhau. Tức là nếu không thắt dây an toàn thì túi khí không bung.
6. In case of collision, all airbags must deploy?This is not true. For example, side and overhead airbags are designed to deploy in the event of a severe side impact. In a frontal or diagonal impact to the side of the vehicle but not to the passenger compartment, these devices may not deploy. However, Mercedes, for example, has designed the airbags and seat belts to be dependent on each other; that is, if you are not wearing a seat belt, the airbags will not deploy.


Túi khí là một hệ thống điều khiển bằng điện tử, chúng tự động kiểm tra và được theo dõi thường xuyên. Tuy nhiên bạn nên để ý những dấu hiệu sau và hãy mang xe đến đại lý xe để kiểm tra. Có một đèn báo hệ thống túi khí SRS trên bảng táp lô, nếu đèn này không sáng, có sáng mà không tắt hay sáng lên khi đang lái xe; Phần trước xe bị tai nạn; Phần mặt của vô lăng hay nắp che túi khí cho hành khách ở trước bị xước, nứt hay hỏng; Khi xe bị tai nạn và túi khí đã hoạt động, toàn bộ các chi tiết của hệ thống túi khí cần phải được kiểm tra và thay thế.
7. Do airbags need maintenance?Airbags are electronically controlled systems that are automatically checked and monitored regularly. However, you should look out for the following signs and take your car to a dealer for inspection. There is an SRS airbag system indicator light on the dashboard. If this light does not come on, comes on but does not go off, or comes on while driving; The front of the car has been in an accident; The steering wheel surface or the front passenger airbag cover is scratched, cracked, or damaged; When the car has been in an accident and the airbag has been deployed, all parts of the airbag system need to be checked and replaced...

According to Synthesis
Copy Link

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
7 useful things drivers should know about car airbags
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO