How do countries around the world manage sidewalks?

March 12, 2017 07:11

(Baonghean.vn) - Not only Vietnam, many cities around the world are also struggling to find solutions to restore order to sidewalks and streets. Many countries have strict regulations on sidewalks, in which vendors are required to have a business license from the local government.

1. You

Tháng 4/2016, Chính phủ Anh đề ra chủ trương “dọn sạch” nạn lấn chiếm vỉa hè giúp đường phố an toàn, sạch đẹp hơn và khuyến khích người dân đi bộ, luyện tập thể thao. Ban đầu, điều luật này được áp dụng riêng ở London trong vòng hơn 40 năm, nhưng giới chức hiện muốn nhân rộng ra toàn nước Anh. Mỗi trường hợp vi phạm sẽ phải nộp phạt 86 USD. Ảnh: BBC.
April 2016,British Governmentproposed a policy to “clean up” sidewalk encroachment to make the streets safer, cleaner and more beautiful, and encourage people to walk and exercise. Initially, this law was applied only in London for more than 40 years, but authorities now want to expand it to the whole of the UK. Each violation will be fined 86 USD. Photo: BBC.

2. China

Vào cuối năm 2015, số lượng ôtô của thành phố Bắc Kinh, Trung Quốc lên đến khoảng 5,6 triệu chiếc, gây sức ép đến giao thông và trật tự đô thị. Chính quyền thành phố siết chặt hoạt động quản lý, xử phạt hành chính với những xe đỗ trên vỉa hè hoặc làn đường dành cho xe đạp, thậm chí trạm xe buýt. Ảnh: Getty.
At the end of 2015, the number of cars ofBeijing city (China)up to about 5.6 million vehicles, causing pressure on traffic and urban order. City authorities tighten management activities, impose administrative penalties on vehicles parked on sidewalks or bicycle lanes, even bus stops. Photo: Getty.

3. Canada

Không giống như ở Việt Nam, Canada lại đau đầu giải quyết vấn nạn xe đạp đi trên vỉa hè. Tại thành phố Toronto, Canada, những người trên 14 tuổi được phép đạp xe trên vỉa hè. Người vi phạm phải nộp khoản tiền phạt là 60 USD. Bên cạnh đó, chính quyền tỉnh Ontario đưa ra mức phạt lên đến 2.000 USD hoặc phạt tù 6 tháng với những người không tuân thủ luật lệ này. Ảnh: Metronews.
City governments inCanadaare having a headache solving the problem of bicycles riding on sidewalks. In Toronto, Canada, people over 14 years old are allowed to ride bicycles on sidewalks. Violators must pay a fine of 60 USD. In addition, the Ontario provincial government has imposed fines of up to 2,000 USD or 6 months in prison for those who do not comply with this law. Photo: Metronews.

4. Thailand

Năm 2015, các quầy bán hàng rong trên những con phố đông đúc, nhộn nhịp ở Bangkok, Thái Lan phải đối mặt với cuộc truy quét của chính quyền thành phố. Những nỗ lực này nhằm đầu tranh giải toả khu vực cho người đi bộ. Trong chiến dịch dẹp vỉa hè, chính quyền Thái Lan hứa hẹn sẽ “làm sạch” để du lịch nước này ngày càng phát triển. Ảnh: Straitstimes.
In 2015, street vendors on the crowded, bustling streets ofBangkok, Thailandfaced a crackdown by city authorities. These efforts are aimed at clearing the area for pedestrians. In the campaign to clear the sidewalks, the Thai government promises to “clean up” the country’s tourism. Photo: Straitstimes.

5. South Korea

Tuy nhiên, thành phố vẫn chưa thực sự giải quyết triệt để vấn đề này bởi điều này đồng nghĩa với việc cướp đi
To ensure "livelihood" for a segment of the population, in 2007, the city governmentSeoul (South Korea)established many “separate streets”, allowing about 700 street vendors to operate. Photo: Epoch Times.

6. America

Thành phố New York, Mỹ đã biến Quảng trường Thời đại thành khu vực phát triển, sầm uất với những quán hàng ven đường, xe đẩy... Nó thúc đẩy nền kinh tế vỉa hè phát triển lớn mạnh. Các hộ kinh doanh phải nộp 50 USD để có được giấy phép hoạt động. Giới chức thành phố từng đề xuất “thủ tiêu” các gánh bán hàng rong vào năm 1995. Tuy nhiên, họ đưa ra các chính sách, quy hoạch khu vực bán hàng rong trên 130 tuyến phố. Ảnh: Getty.
New York City, USAturned Times Square into a thriving, bustling area with street stalls, carts, etc. It promoted the development of the sidewalk economy. Businesses had to pay $50 to get an operating license. City officials proposed to "eliminate" street vendors in 1995. However, they introduced policies and planned street vending areas on 130 streets. Photo: Getty.

7. Philippines

Còn tại Philippines, với quyết tâm giành lại lối cho người đi bộ, tháng 5/2016 giới chức phát triển đô thị tại Manila (MMDA) tuyên bố khoảng 1.000 người bán hàng rong không được phép buôn bán trên các vỉa hè và lối dành cho người đi bộ trong thành phố. Dù cam kết xử lý mạnh tay, giới chức nước này chỉ tạm thời tịch thu những món đồ của người bán hàng rong bởi đó là
Still atPhilippines,Determined to reclaim pedestrian access, in May 2016, the Manila Metropolitan Development Authority (MMDA) announced that about 1,000 street vendors would no longer be allowed to trade on the city’s sidewalks and pedestrian walkways. Despite their pledge to crack down, authorities have only temporarily confiscated the vendors’ wares, as they are their “bread and butter.” The government has encouraged street vendors to rent stalls at night markets at affordable prices instead of selling their wares on the streets. Photo: news.mb.com.ph

8. Singapore

Singapore ngay từ đầu đã đánh giá cao sự đóng góp của hàng rong vào nền kinh tế nước này. Đến năm 1996, tất cả người bán hàng rong của Singapore đều đã có nơi buôn bán, được cấp giấy phép. Họ còn được dự các khóa học về vệ sinh cá nhân, vệ sinh thực phẩm và dinh dưỡng. Singapore cũng thực hiện chế độ quản lý nghiêm, áp dùng hình phạt hành chính đối với những hành vi vi phạm luật kinh doanh, lấn chiếm lề đường hoặc không có giấy phép đăng ký kinh doanh. Singapore có thể coi là hình mẫu về quy hoạch hoạt động buôn bán vỉa hè bài bản. Ảnh: Khalzuri/leahbachhuber.com
SingaporeFrom the beginning, Singapore has appreciated the contribution of street vendors to the country's economy. By 1996, all street vendors in Singapore had a place to trade and were licensed. They also attended courses on personal hygiene, food hygiene and nutrition. Singapore also implemented a strict management regime, imposing administrative penalties for violations of business laws, encroachment on the roadside or not having a business registration certificate. Singapore can be considered a model for systematic planning of sidewalk trading activities. Photo: Khalzuri/leahbachhuber.com

9. France

Tại nhiều quốc gia châu Âu, quy định về bán hàng rong trên phố hay mở nhà hàng, quán cà phê trên lề đường được quy định nghiêm ngặt để đảm bảo an toàn giao thông và mỹ quan. Một trong những quốc gia nổi tiếng với văn hóa cà phê vỉa hè là Pháp. Giới chức nước này cho phép các hộ kinh doanh quán cà phê được kê bàn ghế bên ngoài lề đường nhưng phải tuân theo quy định bàn ghế nằm gọn trong mái hiên khoảng 3-6m. Người dân và du khách vẫn vừa có thể nhâm nhi tách cà phê, ngắm đường phố. Có lẽ những quán cà phê ven đường lẽ đã trở thành một nét đẹp văn hóa tinh túy của người Paris. Ảnh: Foodandthefabulous.com
One of the countries famous for its sidewalk coffee culture isFrance. The authorities of this country allow coffee shops to set up tables and chairs outside on the sidewalk, but they must comply with the regulation that the tables and chairs fit neatly within the awning of about 3-6m. Residents and tourists can still sip coffee and watch the street. Perhaps the sidewalk cafes have become a quintessential cultural beauty of Parisians. Photo: Foodandthefabulous.com

10. Belgium

Tại Brussels của Bỉ, để được phép kinh doanh trên phố hay không gian công cộng (hay còn gọi kinh doanh lưu động), những người bán hàng phải nộp đơn xin giấy phép kinh doanh lên Liên đoàn Thương mại của thành phố Brussels trực tiếp hoặc gửi thư đăng ký. Ngoài các thông tin chung về chủ kinh doanh, mặt hàng buôn bán, đơn xin giấy phép hoạt động cũng phải nêu rõ đề xuất diện tích mặt bằng kinh doanh. Nếu Liên đoàn Thương mại thành phố chấp thuận, họ mới được phép buôn bán mặt hàng theo đúng thông tin nêu trong đơn. Ảnh: Pinterest.com
InBrussels, Belgium, to be allowed to do business on the street or in public spaces (also known as mobile business), vendors must apply for a business license to the Brussels City Federation of Commerce directly or by registered letter. In addition to general information about the business owner and the goods sold, the application for a business license must also clearly state the proposed business premises. If the City Federation of Commerce approves, they are allowed to trade in the goods according to the information stated in the application. Photo: Pinterest.com

Peace

(Synthetic)

RELATED NEWS

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
How do countries around the world manage sidewalks?
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO