Nghe An OCOP products - 'messengers' spreading regional culture

Thanh Phuc - Pearl DNUM_AIZBBZCACB 18:09

(Baonghean.vn) - Thanh Chuong pickled vegetables, Nam Dan soy sauce, Nam Nghia pork roll, Cua Hoi fish sauce, Quy Chau incense... are typical products of each locality. These specialties are "starred" by OCOP, increasing their economic value and helping to promote local culture.

Nhút là món ăn dân dã gắn với một thời kỳ nghèo khó “thịt cá hương hoa, nhút cà gia bản” của người dân Thanh Chương, đi vào câu ca “Đất Thanh Chương nhút mặn chua cà”… Nhút giờ trở thành đặc sản, thành sản phẩm 4 sao OCOP cấp tỉnh, thành hàng hóa được tiêu thụ khắp nơi trong cả nước, có mặt tại nhiều cửa hàng bán lẻ hiện đại… Ảnh: Thanh Phúc.
Nhut is a rustic dish associated with a period of poverty "fish and meat with flower fragrance, family-made pickled eggplant" of Thanh Chuong people, mentioned in the folk song "Thanh Chuong land, salty and sour pickled eggplant"... Nhut has now become a specialty, a 4-star OCOP product at the provincial level, a commodity consumed everywhere in the country, available at many modern retail stores... Photo: Thanh Phuc.

Produced according to a clean process guided by Japan, Pu Mat medicinal herbs' concentrated Solanum procumbens extract is a prestigious and high-quality product of Nghe An. The product is widely consumed throughout the country. Photo: Tran Chau
Made from fragrant lotus species in Nam Dan, lotus leaf and lotus flower tea is a typical OCOP product of Nam Dan when reaching friends near and far. Photo: Tran Chau

Giò me với được làm từ thịt me của vùng quê Nam Nghĩa (Nam Đàn) với vị thơm ngọt đặc trưng nổi tiếng “thịt me Nam Nghĩa, thịt dê cầu Đòn”. Nguyên liệu đặc biệt cùng với cách chế biến tinh tế cộng với bí quyết gia truyền đã tạo nên thương hiệu giò me Nam Nghĩa nức tiếng gần xa, là một món ẩm thực đặc trưng của vùng đất ‘địa linh nhân kiệt”. Hiện sản phẩm giò me Nam Nghĩa của của 4 cơ sở sản xuất giò me ở Nam Đàn đã được công nhận 4 sao OCOP, được tiêu thụ rộng rãi trong cả nước… Ảnh: Thanh Phúc
Gio me is made from tamarind meat of the Nam Nghia countryside (Nam Dan) with a characteristic sweet and fragrant taste famous for "Nam Nghia tamarind meat, Cau Don goat meat". Special ingredients along with sophisticated processing methods and family secrets have created the Nam Nghia ham brand. The ham product in Nam Dan has been recognized as a 4-star OCOP and is widely consumed throughout the country... Photo: Thanh Phuc

Từ một món ăn truyền thống của đồng bào vùng cao, bò giàng trở thành đặc sản mang hương vị của núi rừng của Tương Dương hiện đã được công nhận 3 sao OCOP và được nhiều siêu thị, cửa hàng thực phẩm sạch ở các thành phố trong và ngoài tỉnh phân phối, được người tiêu dùng ưa chuộng. Ảnh: Thanh Phúc
From a traditional dish of the highland people, bo giang has become a specialty with the flavor of the mountains and forests of Tuong Duong, now recognized as a 3-star OCOP and distributed by many supermarkets and clean food stores in cities inside and outside the province, and is favored by consumers. Photo: Thanh Phuc

Hiện Cửa Lò có 3 sản phẩm được gắn sao OCOP gồm: Nước mắm Tân Hội của Công ty cổ phần Chế biến thủy sản và Dịch vụ Cửa Hội; Nước mắm Hải Giang 1 của Hợp tác xã làng nghề chế biến nước mắm Hải Giang 1 và nước mắm Ngư Hải của Hợp tác xã dịch vụ Sông Lam.  Để khuyến khích phát triển các sản phẩm OCOP, thị xã Cửa Lò cũng đã xây dựng đề án ứng dụng KHCN trong khai thác, chế biến sản phẩm sạch để phục vụ khách du lịch; hỗ trợ cho mỗi sản phẩm đạt 3 sao (30 triệu đồng); 4 sao (40 triệu đồng); 5 sao (50 triệu đồng). Ảnh: Thanh Phúc
Currently, Cua Lo has 3 products awarded OCOP stars, including: Tan Hoi fish sauce of Cua Hoi Seafood Processing and Service Joint Stock Company; Hai Giang 1 fish sauce of Hai Giang 1 fish sauce processing village cooperative and Ngu Hai fish sauce of Song Lam service cooperative. To encourage the development of OCOP products, Cua Lo town has also developed a project to apply science and technology in exploiting and processing clean products to serve tourists. Photo: Thanh Phuc
Nhắc đến bánh đa thì bánh đa Đô Lương nổi tiếng nhất. Thức quà quê bình dị được làm từ bột gạo cùng gia tỏi, ớt, hạt tiêu giã nhuyễn cùng vừng đen đã tạo nên chiếc bánh thơm bùi vô cùng hấp dẫn. Hiện, bánh đa Lương Sơn, một sản phẩm được công nhận 3 sao OCOP cấp tỉnh đã được biến tấu thành nhiều loại khác nhau: bánh đa vừng, bánh đa gạo lứt… với sản lượng 1.300.000 bánh/năm tạo việc làm cho hàng chục lao động. Đặc biệt, sản phẩm đã xuất khẩu sang thị trường Lào, Thái Lan, Căm-pu-chia và sắp tới là Nhật Bản. Ảnh: Thanh Phúc
When it comes to rice paper, Do Luong rice paper is the most famous. This simple hometown gift is made from rice flour with spices such as garlic, chili, crushed pepper and black sesame, creating an extremely attractive fragrant cake. Currently, Luong Son rice paper, a product recognized as a 3-star OCOP product at the provincial level, has been transformed into many different types: sesame rice paper, brown rice rice paper... with an output of 1,300,000 cakes/year, creating jobs for dozens of workers. Photo: Thanh Phuc
Quỳnh Lưu được xem là “vựa rau” của tỉnh với đa dạng các loại rau màu, sản lượng mỗi năm lên đến cả nghìn tấn. Với lợi thế đó của địa phương, Công ty CP Farm Cường Thịnh đã cho ra đời dòng sản phẩm mỳ ăn liền rau củ hữu cơ thương hiệu ORGAMY bao gồm: Mỳ khoai tây, mỳ cải bó xôi, mỳ khoai lang tím, mỳ chum ngây, mỳ cần tây vừa an toàn, giàu dinh dưỡng, phù hợp hơn với khẩu vị người Việt. Sản phẩm được công nhận đạt chuẩn 3 sao OCOP cấp tỉnh năm 2020 đã trở thành “tấm hộ chiếu” để sản phẩm tiến xa hơn trên thị trường bán lẻ hiện đại.
Quynh Luu is considered the "vegetable granary" of the province with a variety of vegetables, with an annual output of up to thousands of tons. ORGAMY brand organic vegetable instant noodles include: Potato noodles, spinach noodles, purple sweet potato noodles, moringa noodles, celery noodles, which are safe, nutritious, and more suitable for Vietnamese tastes. The product was recognized as meeting the 3-star OCOP provincial standard in 2020, becoming a "passport" for the product to go further in the modern retail market. Photo: Thanh Phuc
Rượu men lá là đặc sản truyền thống của đồng bào Thái Con Cuông với những đặc trưng riêng biệt. Men rượu được chiết từ hàng chục loại thảo dược quý. Để cất được một mẻ rượu khá công phu, mất cả tháng trời. Sản phẩm rượu men lá hạ thổ được phục tráng, được xây dựng thành thương hiệu, được “gắn sao” OCOP góp phần bảo tồn, phát huy một đặc sản địa phương gắn với nếp sinh hoạt, bản sắc văn hóa của người Thái ở Con Cuông. Ảnh: Thanh Phúc
Leaf-fermented wine is a traditional specialty of the Thai people in Con Cuong with its own unique characteristics. The wine yeast is extracted from dozens of precious herbs. It takes a whole month to brew a batch of wine. The underground leaf-fermented wine product is restored, built into a brand, and "starred" with OCOP, contributing to the preservation and promotion of a local specialty associated with the lifestyle and cultural identity of the Thai people in Con Cuong. Photo: PV
Bản Hoa Tiến được mệnh danh là một trong những cái nôi dệt, thêu thổ cẩm nổi tiếng và lâu đời bậc nhất của người Thái ở Nghệ An. Xuất phát điểm ban đầu chỉ đơn thuần là dệt ra những mảnh vải để gia đình sử dụng, đến nay những sản phẩm dệt thổ cẩm của bản Hoa Tiến đã được cải tiến với mẫu mã đa dạng và có mặt ở nhiều thành phố lớn như: Hà Nội, TP. Hồ Chí Minh, Hội An, Huế, Sa Pa và được xuất sang một số thị trường quốc tế như Đức, Mỹ, Pháp, Canada, Nhật.  Người dân Hoa Tiến tự trồng bông, dệt vải rồi tạo hoa văn, màu sắc theo yêu cầu của khách hàng. Hoa văn sử dụng trong những sản phẩm của thổ cẩm Hoa Tiến là họa tiết cỏ cây hoa lá gắn liền với cuộc sống hay là những con vật như hổ, hươu, voi… đem lại may mắn, sức khỏe theo quan điểm của người dân tộc Thái. Ảnh: Thanh Phúc
Hoa Tien village is known as one of the most famous and long-standing brocade weaving and embroidery cradles of the Thai people in Nghe An. Starting out simply by weaving pieces of fabric for family use, Hoa Tien village's brocade weaving products have now been improved with diverse designs and are present in many big cities such as Hanoi, Ho Chi Minh City, Hoi An, Hue, Sa Pa and exported to some international markets such as Germany, the US, France, Canada, and Japan. Photo: Thanh Phuc

Nghe An currently has 115 OCOP products, including 26 4-star products and 89 3-star products. Many products are regional specialties, bearing the cultural identity of each ethnic group. The recognition of specialties meeting OCOP standards not only increases economic value but also spreads cultural values ​​associated with the names of places and people, becoming cultural "ambassadors" of each locality...

Evaluate and rank OCOP products, including 05 star ratings:

5-star rating: High quality products, meeting international standards;

4-star: Standard product, can be upgraded to meet international standards;

3-star: Standard product, can be developed to 4-star;

2-star: Product does not fully meet standards, can be developed to 3-star;

1 star: Weak product, can be developed to 2 star.

Featured Nghe An Newspaper

Latest

x
Nghe An OCOP products - 'messengers' spreading regional culture
POWERED BYONECMS- A PRODUCT OFNEKO