Editor-in-Chief of Nhan Dan Newspaper: 'The press must transform digitally, if it does not want to fall behind'
(Baonghean.vn) - Tổng Biên tập Báo Nhân Dân, Phó trưởng Ban Tuyên giáo Trung ương, Chủ tịch Hội Nhà báo Việt Nam Lê Quốc Minh cho rằng, báo chí sẽ phải chuyển đổi số, phải đi trước và lợi ích sẽ đi cùng. Đây là con đường bắt buộc phải đi, thậm chí là đi nhanh và quyết liệt, nếu không muốn bị tụt hậu.
![]() |
Toàn cảnh lễ ra mắt giao diện mới báo Nghệ An điện tử. Ảnh: Đức Anh |
Phát biểu tại buổi lễ ra mắt giao diện mới báo Nghệ An điện tử, đồng chí Lê Quốc Minh - Ủy viên Ban Chấp hành Trung ương Đảng, Tổng Biên tập Báo Nhân Dân, Phó trưởng Ban Tuyên giáo Trung ương, Chủ tịch Hội Nhà báo Việt Nam chúc mừng Báo Nghệ An đã có bước tiến hết sức quan trọng.
Qua theo dõi Báo Nghệ An thời gian dài nhận thấy, Báo Nghệ An hết sức nhanh chóng áp dụng các công nghệ hiện đại trong quá trình sản xuất báo chí. Những người làm báo trên quê Bác luôn luôn cố gắng, nỗ lực đổi mới mình. Lãnh đạo Hội Nhà báo Việt Nam rất vui mừng trước những thay đổi đó.
Theo Tổng Biên tập Báo Nhân dân Lê Quốc Minh, đại dịch Covid-19 xảy ra mạnh mẽ, tác động nặng nề trên toàn thế giới, đặc biệt là từ tháng 7/2021. Đại dịch khiến báo chí toàn thế giới và Việt Nam gặp nhiều thách thức và thay đổi.
![]() |
Đồng chí Lê Quốc Minh - Ủy viên Ban Chấp hành Trung ương Đảng, Tổng Biên tập Báo Nhân Dân, Phó trưởng Ban Tuyên giáo Trung ương, Chủ tịch Hội Nhà báo Việt Nam phát biểu tại buổi lễ. Ảnh: Đức Anh |
Among the changes are job cuts and cuts to expansion plans. The challenge is that newspapers are under increasing pressure from platforms, causing many news organizations to be severely affected by declining advertising revenue, while technology platforms are growing rapidly.
In response, news organizations are trying to reduce their dependence on advertising by increasing the number of subscribers to their content, focusing on online events, and expanding e-commerce activities. Revenue from users is increasingly becoming a priority for news organizations, with a series of strategies to exploit the potential.
In addition, newspapers must also offer cheaper advertising products, combining advertising diversification with the rapid deployment of traditional advertising. On the other hand, press agencies also cooperate and collaborate with each other, combining many contents, changing the content to attract users.
![]() |
Editor-in-Chief of Nhan Dan Newspaper Le Quoc Minh wants to retain the public, so newsrooms must also innovate, create, experiment, and think creatively to save journalism. Photo: Duc Anh |
According to comrade Le Quoc Minh - Editor-in-Chief of Nhan Dan Newspaper, to achieve a long-term development plan, the newspaper must be like a marathon runner. It must inspire the public in a post-pandemic future with attractive things.
To retain the public, we must create content that is suitable for the post-Covid-19 lifestyle and meets the constantly changing needs of the media. Newsrooms must also innovate, create, experiment, and think creatively to save journalism.
Faced with the above challenges, comrade Le Quoc Minh said that the press will have to transform digitally and digital transformation must come first and benefits will come along.
"This is a path that must be taken, even quickly and decisively, if we do not want to fall behind. Digital transformation in all print newspapers, television, electronic newspapers... Digital transformation is not only technology but also thinking, from the production process, management process, even the culture in the newsroom. In other words, digital transformation is also in the content, commerce and technology departments", comrade Le Quoc Minh emphasized.
![]() |
Leaders of central and local press agencies attended the ceremony. Photo: Pham Bang |
In particular, comrade Le Quoc Minh emphasized that newspapers must strongly transform digitally from the highest level, encourage new ideas, innovation and create conditions for everyone to have new ideas and need to be steadfast when facing challenges. In addition, it is necessary to invest in human resources and promote unique values. The unique values of a press agency must be at the center of any digital transformation effort, and readers must see that unique value.
In addition, newspapers must invest in appropriate digital human resources, consider readers as the center to produce content, use technology, and release appropriate information. On the other hand, they must promote creativity through high-quality experiments, do not be afraid of mistakes, dare to take risks to achieve efficiency, and if it is not right, stop to try something new./.